Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 januari 2008

Av Emelie - 2 januari 2008 22:46

Idag har jag skjutsat Fjollan till Strömsholm. Det togs några röntgenbilder inför operationen imorgon. Äntligen blir hon opererad! Det har minst sagt varit en lång väntan.


Hon skadade korsbandet i höger knä redan tidigt i höstas, då trodde jag det var en sträckning men när det inte blev bättre utan tvärtom bara sämre efter varje gång hon sprungit i skogen så misstänkte jag att det måste vara nåt annat. Och mycket riktigt, i början av november konstaterade veterinären här i Borensberg att Fjollans knä var väldigt instabilt pga skadat korsband. Efter att veterinär på Norsholms djursjukhus också tittat på Fjollans knä så blev hon remitterad till Strömsholms djursjukhus där hon fick tid IDAG!


Under väntetiden har det lilla som höll ihop Fjollans knä gått av och veterinären på Strömsholm kunde idag konstatera att Fjollans korsband var helt av. Imorgon opereras hon alltså och sen är det "bara" rehabiliteringen kvar. Det dröjer nog minst ett halvår innan jag vågar släppa Fjollan att röja helt fritt med de andra tre.


Nu rekonstruerar man inte korsband, iallafall inte på stora hundar, då detta inte är särskilt hållbart. Utan man ändrar vinkeln på knät så att lårbenet får stöd av skenbenet, skenbenet bär istället för att korsbandet bär upp som den naturliga konstruktionen är. Tydligen är det en stor procent som skadar det andra knät också men veterinären kunde iallafall konstatera att det var friskt idag... Det är viktigt att hålla Fjollan slank och succesivt träna upp henne så att hon blir i toppform!


Min fina lilla Fjoll! Jag passade på att hälsa på två av Fjollans sammanlagt 14 döttrar på vägen hem. Fjollan har verkligen varit en tikföderska! 14 tikar och 3 hanar fördelade på 3 kullar! Träffade som sagt två av Fjollans döttrar, Etta från Fjollans andra kull och Rea från hennes tredje. Rea som nu är drygt 6 månader väger precis lika mycket som Fjollan gör nu! Fjollan har ju tappat mycket muskler då hon inte kunnat röra sig i princip alls på två månader! Fjollan väger nu 29,5 kg och hennes matchvikt är ca 4 kg till. Ja, hon är ingen stor tjej men som sagt, de flesta, om inte alla (???) av hennes avkommor är större än henne.


Jag fick god mat som Ettas och Reas matte lagat och massor av kel av Etta och framförallt Rea! Tusen tack för det! Rea är ju halvfodertik och hon är riktigt lovande, både exteriört och mentalt. Så jag håller tummarna för att hon håller sig frisk på alla vis också för då kan det nog bli fina valpar efter henne, tror du inte det Sanna!? ;-)


Avslutningsvis en bild på min fina Fjoll tagen i höstas. På bilden har hon "bara" tappat hälften av sin päls efter valpkullen i somras!

Imorgon ringer veterinären när Fjollan är opererad, så sänd gärna en tanke till Fjollan att det blir en lyckad operation!


Jag håller er givetvis underrättade!!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards