Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 februari 2008

Av Emelie - 2 februari 2008 20:17

Så var den stora dagen i Sala avklarad!


I morse kl 06.00 började vår resa. Edetoyota "Malva", Dorisday af Smejlycka "Doris" och Curricurrie "Selma" skulle pröva sin lycka som skönhetsdrottningar. Jag körde och Selmas matte Kicki följde med som min oumbärliga hundhållerska, klädhängare, handler... ja alltiallo! Tusen tack Kicki!!


Det började med en krock, ja inte med bilen...men Malva och Doris skulle in samtidigt i två olika ringar! Så snabbt som sjutton förvandlades Catrin (matte till Disney af Smejlycka som var där och tittade) till klädhängare och hundhållare och Kicki fick träda in i sin roll som handler till Malva i valpringen. I valpringen ställdes även Malvas kullsyster Edetrea "Rea" och Fina Fatima "Lava". Det var meningen att Edetina "Barilla" också skulle ha ställts ut men det ändrades då Barillas matte varit allvarligt sjuk, men hon är lyckligtvis frisk nu! Det var 19 tikvalpar! Och domaren var grundlig. Kritikerna var utförliga och stämde mycket bra enligt min åsikt. Just nu har jag bara Malvas kritik tillhands men jag får snart de andra tikvalparnas kritiker, uppdaterar här i bloggen när dom kommer!


Edetoyotas kritik. Domare Yvonne Brink. Valpklass-oplacerad.

Mentalitet utan anmärkning.

Feminint huvud. Synliga blinkhinnor, stör, bra öron, fina proportioner skalle-nosparti men behöver bli mer utfyllt. Substansfull kropp, bra skuldra men något rak överarm. Medelkraftig benstomme. Tåvid bak, kunde ha ngt mer vinklar bak. Rör sig ändå riktigt bra bak men måste bli stabilare fram. Bra päls och färg, välvisad.

 Det var fullt ös på Malva. Denna lilla hund är URSTARK! Det märktes tydligt att Malva var ovan vid miljön. Hon tyckte det var lite otäckt i början med så mycket hundar och människor samtidigt. Samtidigt är hon så nyfiken och drog än hit och än dit för att kolla in allt. Detta var jätte bra social träning för Malva. Hon blev tuffare allt eftersom dagen gick. Jag återkommer med kullsyrran Reas och Lavas kritiker! Två brudar som är lite mer vana i miljöer som denna.


Samtidigt som tikvalparna bedömdes i ring 1 så bedömdes unghundarna Dogge af Smejlycka och kullbrodern Diamond af Smejlycka "Prinsen" i hanhundsringen. Dessa båda grabbar fick nöja sig med blåa band idag. Dom är alltså "bara" av god kvalitet. Jag återkommer även med deras kritiker! Snygga är dom iallafall!


Dogge af Smejlycka.


Och Diamond af Smejlycka "Prinsen"

Men det vet vi ju alla att grabbar behöver lite längre tid att mogna!


Kullsyrran Doris fick ett rött band i unghundsklassen minsann!! Detta betyder att hon är av MYCKET god kvalitet! Hon ställer upp sig såååå snyggt, jag är så stolt över henne! I konkurrensen åkte vi ut i första vändan...men bandet är fortfarande lika rött!! 23 unghundstikar var anmälda! Här kommer Doris kritik för domaren Johan Andersson...

Unghundsklass, kvalitet 1.

Tilltalande ungtik med fina proportioner. Härligt välformat huvud, fin hals och överlinje. Utmärkta vinklar. Lagom benstomme. Ännu ganska outvecklad i kroppen. Skulle önska mer kraft i steget. Vältecknad, fin pälskvalité, trevligt temperament, välvisad.


Ja, den kritiken blev jag inte ledsen för. Den stämmer bra. Jag tycker kanske tom att domaren var lite snäll...men det klagar jag INTE på!! Doris är värd sin 1:a!


Sen blev det ju dags för Selma att ställas ut i öppenklassen! Även hon kammade hem ett rött band! Och även hon åkte ut i första gallringen i konkurrensen. Det var 25 öppenklasstikar anmälda! Selmas röda band var dagens höjdpunkt! Selma är mycket i min smak när det gäller typ. Hon är liten men naggande god! Selmas kritik för domare Johan Andersson...

Öppenklass, kvalitet 1.

2½-årig tik, kort och kompakt (mmmm det gillar jag). Fint välformat huvud, dock med aning tunt nosparti, blekt läpp pigment, ganska kort hals. Normalt vinklad fram och bak. Bra kropp och benstomme, rör sig normalt. Vältecknad, bra päls, bra temperament, välvisad.


Selma är inte lika förtjust i att stå snyggt som Doris. Tack Mattias för din insats utanför ringen! Utan din hjälp hade inte Selma stått så snyggt som hon faktiskt gjorde!


Dagens roligaste kommentar kom från Prinsens matte. Hon blev lite orolig över att det stod att Prinsen inte har någon hals! Nej så stod det nog inte, sa jag. Han har ju bra hals! När jag sen läste kritiken så stod det mycket riktigt att han hade utm (alltså utmärkt) hals, inte utan hals som matte läst! När jag också läste att han hade välplacerade (välplac) öron så ramlade nästa 5-öring ner. Jahaaaa, jag förstod inte vad hon menade med valpiga öron! Sa matte Annika! Tusen tack härliga matte Annika och alla ni andra underbara mattar och hussar som kom med era härliga Fina Rossinas hundar. Det är inte alltid så lätt att tyda utställningskritiker...eller ställa upp hundarna i uppfödarklass...hmmmm... Både vi och hundarna var trötta, för att inte säga utmattade, när det avslutningsvis var dags för uppfödarklassen. Jag kunde inte låta bli att skratta när vi försökte oss på att ställa upp våra hundar som dom andra...något mer rutinerade uppfödargrupperna gjorde. Ja, ja nån gång måste ju vara den första!! Vi fick (av högst förklarliga skäl) inget hp (hederspris) men det var den snälle domaren Johan Andersson, så jag tyckte vi fick efter omständigheterna snäll kritik ändå!


Grupp från 2 kombinationer med viss variation i typ och storlek. Alla vältecknade och välgående. Inget hp pga typvariation.


Det var snällt skrivet med tanke på våra konkurrenter och omständigheterna! Jag fick ett mycket gott skratt efter en lyckad dag i Sala! Och hundarna??? Dom var HELT SLUT!

Doris...

Malva

och Selma

Det kostar på att vara snygg!!


Disney som bara var publik var i betydligt bättre form!


Tack för en lyckad dag i Sala på Rasspecialen 2008!


Fortsättning följer...//Emelie














Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards