Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 15 februari 2008

Paddgift-hjärnhinneinflammation-Fritz

Av Emelie - 15 februari 2008 17:00

Den senaste månaden har det varit löpande-band-principen som gällt. FYRA stycken i F-kullen har med en veckas mellanrum insjuknat i hjärnhinneinflammation!!! Och jag befarar starkt att en femte kommer att insjukna inom de närmsta dagarna!


Kvällen innan F-kullen skulle fylla 8 veckor så började först Fine Fabian dregla slem i massor och spottade och kräktes slem. Snart så började fler beté sig lika dant, en efter en började slemma och spotta och kräkas. Jag hade ju sammanlagt 14 valpar så jag började ju undra var detta skulle barka hän???!!! Till sist visade det sig "bara" vara fem stycken ur F-kullen som var drabbade. Jag samlade ihop dessa fem och åkte till veterinären i Linköping. Veterinären konstaterade att dom hade fått en förgiftning men den var inte så kraftig. Symtomen tydde på paddförgiftning. Det var som ni säkert alla minns en minst sagt BLÖT sommar i somras och här hoppade paddor överallt! Valparna tillfrisknade ganska snabbt och följande dag var det fullt ös igen. Jag behöll dessa fem en extra vecka, dom mådde bra, flyttade till sina respektive hem och allt var frid och fröjd...tills för en knapp månad sen!!


Då ringde Fine Fabians husse och berättade att Fabian blivit jätte sjuk och ryggmärgsprov visade att han fått hjärnhinneinflammation, SRMA, som inte orsakats av en bakteriell infektion utan behandlas med kortison. Det gick bara några dagar så ringde Fritz´matte och berättade att Fritz låg på Strömsholms djursjukhus och att även han var jätte sjuk i hjärnhinneinflammation! Jag ringde runt till alla i F-kullen och berättade vad som hänt och att det var inte särskilt troligt att fler i kullen skulle insjukna. Men så fel jag hade. Det tog bara ytterligare en vecka så ringde nästa. Fine Filip "Roffe" hade fått samma symtom och tack vare att matte var underrättad så fick Roffe en snabb diagnos och kortison sattes in direkt. Nu började mönstret bli tydligt. Det var bara "padd-valpar" som insjuknat. Och det som varit minuter när dom var 8 veckor var nu dagar! Mycket riktigt, det gick ytterligare några dagar och den 4:e "paddvalpen" fick samma symtom. I dagsläget är det alltså en "paddvalp" kvar. Jag befarar det värsta...


Något samband paddförgiftning-SRMA är inte känt, men mönstret är så tydligt så något samband har det. Jag hoppas få svar på det någon gång...???


Alla hundarna har svarat snabbt och bra på kortisonbehandlingen. Jag har gott hopp om att dom blir helt friska. Nu går alla fyra på en hög dos prednisolon som under lång tid försiktigt ska trappas ner. Om nedtrappningen går för fort så finns det risk för återfall.


Och Fritz har ju som jag nämnt i tidigare blogginlägg flyttat hit! Han mår liksom de andra bra och hänger med på våra dagliga långpromenader i skogen! Idag var vädert vackert och kameran var med! Fritz är en urgo kille, lugn och fin, lätt att fotografera! Försökte även fånga Tyra, men tyvärr det var helt omöjligt. Men fick desto fler fina bilder på Fritz! Go kille!






Avslutningsvis en bild på min egen-producerade goe Henrik!


Allt gott till er alla!//Emelie

 
 
Ingen bild

ZERO (Fine Faust)

15 februari 2008 19:34

Ja, jag är en av de drabbade ur F-kullen, Zero var namnet. Tack vare att min kennel-matte, Emelie, är så mån om oss valpar och har informerat min matte o husse om vad som ev kunde drabba mig fick jag snabb hjälp på sjukhuset. Jag är på bättringsvägen, idag åt jag en stoooor råtta:-).

 
Lena Heimark

Lena Heimark

16 februari 2008 13:24

Hoppas att den femte valpen klarar sig. Så det kan bli. Undrar jag vad dom där paddorna bar på för baciller? Eller är det bara så att denna kombination inte var så bra. Det vet man aldrig förräns efteråt. Önskar alla valpar i kullen lycka till med hälsan för övrigt.
Rossinas "gammelmatte" Lena

http://www.heimarkens.se

 
Sandra

Sandra

16 februari 2008 18:49

Stackars de drabbade i F-kullen.. Hoppas nu att de blir bra snart och att de slipper problem i framtiden. Det är aldrig kul när sina älsklingar inte mår bra! Önskar er lycka till! Kramar

http://molick-maddox.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards