Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 13 april 2008

Snart är det släktträff!!

Av Emelie - 13 april 2008 12:37

Nästa helg har vi släktträff här på kenneln!! Hoppas vi får fint väder!? Ser verkligen fram emot att få träffa er alla!

Fick nyss ett väldigt roligt besked! Pappa till E-kullen Edets Clapton "Bigge" kommer med uppfödare och ägare Lilian!! Ni är såååå välkomna! Lilian har ett minst sagt pressat schema den helgen så det kan i värsta fall bli för mycket, men vi håller tummarna för att ni kommer!! Dessutom så kommer alla fyra Bigge-döttrar, alltså E-flickorna Edetoyota "Malva", Edetrea "Rea", Edetina "Barilla" och Edetyra "Tyra" bor ju här! Bigge-sonen Edeture "Dino" bor ju i Norge, jag har inte fått svar från dom ännu, jag vet att dom gärna vill men det blir kanske svårt, men kanske...??? Tänkte knåpa ihop en tipspromenad också.


Positivt med släktträffen är att även om inte alla kan komma så brukar jag få en hälsning från dom flesta! Det är alltid med lite oro man öppnar brev och mail från valpköpare. För det mesta är det dock goda nyheter, vilket innebär att Fina Rossinas hunden mår bra.


Det har varit lite krämpor i första kullen, dom är ju 7½ år men dom två grabbarna som varit sjuka har svarat på mediciner och mår nu bra. Vi skickar en extra fortsätt krya på er hälsning till er!! Den ene är Berra eller Guglielmo som han heter i stamtavlan och han kommer på lördag!! Berra är nog den trognaste släktträffbesökaren av dom alla!! Berra är även en av dom galnaste Fina Rossinas hundarna! Matte Elly var lite orolig, för Berra var som en vanlig hund, lite slö. Det verkade som om en elak bakterie härjade i Berras mage. Berra har efter penicillinbehandling blivit sitt vanliga galna jag igen, vilket gläder mig och matte mycket. Dom är ju trots allt 7½ år nu. Vi håller tummarna för att Berra får hålla sig frisk och kry länge till!!


Maddox eller Dacke af Smejlycka från D-kullen har fått sviter efter en borelia-infektion. Borelian har satt sig på en nerv så han har blivit halvt ansiktsförlamad. Det är väldigt svårt att spåra borelian i blodet men Maddox har kommit i vård hos en duktig veterinär och vi tror hon är på rätt spår. Maddox behandlas nu med penicillin mot borelia och kortison. Han har hela tiden varit pigg men får ta det lite lugnt då han har en infektion i kroppen. Vi ser fram emot att få träffa Maddox på lördag också!! Han blir nog farlig i hinderbanan då han och matte har tränat en hel del!!


En annan i D-kullen, Dumle af Smejlycka eller Bums som han heter kommer däremot inte. Men matte har skrivit ett så fint mail om hennes älskade Bums som jag fått tillåtelse att ha med här i bloggen. Som uppfödare så blir man alltid lika glad att höra att hundarna mår bra och är till glädje. Bums matte Elisabeth är dessutom barnboksförfattare så hon skriver väldigt underhållande. Här kommer matte Elisabeths lovord om Fina Rossinas Dumle af Smejlycka "Bums"...

"Med Bums är allt väl. Han snarkar just nu på golvet i mitt
bibliotek/arbetsrum, där han placerat sig strategiskt
på den del av golvet jag måste passera när jag ska gå ut. Snart  (när
han vaknar) börjar nog "vällingpipet",
vilket betyder att han är en liten stackars försummad hund som inte fått sin valpvälling ännu. Alla andra hundar
har säkert fått sin ... Ja, du läser rätt: Bums avslutar fortfarande
dagens måltider med en slurk majsvälling för
barn över 6 månader.  Varför? Jo, han _vill_ det .. och varför inte?
Han är fortfarande skapelsens krona bland hundar, egentligen i ännu
högre grad. Jag har fortfarande aldrig hört
honom morra  - och med det menar jag arghetsmorra, inte det där
förtjusta vildmorret som kommer när han rusar
över stock och sten och är den vildaste hunden i skogen!
Han är en mycket spänstig och glad hund som gärna busar med
stallkatterna, två unga självmedvetna damer knappt ett år.
Ibland klipper de till honom med en framtass (klorna indragna, för de
gillar honom) när han blir alltför jobbig och boffas
alltför mycket med sin stora nos.
Som du vet kan jag ha honom lös praktiskt taget jämt. Han jagar inte,
han rymmer inte, han har respekt för hästarna.
Han är van vid att nästan alltid få följa med mej, men om jag tänker
rida ut eller cykla efter posten och han inte ska
med, då säger jag bara att "du får stanna hemma, Bumsen" och han tittar på mig och gör inte en ansats att ifrågasätta.
Det händer ibland att det kommer någon och han springer fram för att
hälsa. Vill jag inte det (som till exempel när jag
mötte en svampplockare i skogen) ropar jag bara : "Stanna!"  och han gör
det nästan mitt i språnget. Sedan väntar han
lugnt till jag kommer fram och vill jag att han följer med, men inte
rusar i förväg, kommenderar jag bara "Efterrrr!" så
traskar han i hasorna på mej. Ofta låter jag honom vänta medan jag
hälsar (så alltid när vi får besök hemma) och sedan
säger jag att "Nu får du hälsa, Bums!"  Då kan han visserligen vara
väldigt entusiastisk ...
När jag läser Hundsport och liknande tidningar om utställningar och
vackra hundar _och_ om alla problem man kan ha med
sina hundar !!! stärks jag i min uppfattning att det är precis sådana
hanhundar som Bums som borde få bli pappa till många
valpar! Viktigast är ju detta underbara lynne, men han är ju också frisk
och friröntgad och har skaplig exteriör. Jag tror nog
aldrig han blir en framgångsrik utställningshund (fast jag tycker han är
obeskrivligt vacker!) och jag kan aldrig få i mitt huvud
att skönhet är viktigare än trevlighet, antingen det gäller folk eller
hundar!
Många hälsningar
Elisabeth"

Bums är godkänd för avel enligt Skk:s och Sshk:s regler för avel. Han finns på bild på min hemsida under "Hanar godkända för avel". Kullbröderna Dogge af Smejlycka (Hjorted) och Diamond af Smejlycka ("Prinsen", Borlänge) är också godkända för avel men jag har inte satt in dom än...dom kommer.


Jag avslutar dagens blogg med två bilder på min son Henrik.

Henrik och pappa bryter arm.


En slagen hjälte...


Lev väl och var rädda om varandra!//Emelie






 
 
Sandra

Sandra

13 april 2008 14:37

Så söta bilder på Henrik. Det ska verkligen bli skoj att träffas till helgen. Självklart ska vi försöka ge lite motstånd i tävlandet ;) sedan kan man ju aldrig förutspå hur det går, hihi. Även Bums verkar väldigt lik Maddox i sitt lynne, väldigt snäll. Ha det så bra!

Kramar

http://molick-maddox.zoomin.se

 
Sanna Westman & co

Sanna Westman & co

17 april 2008 13:20

På lördag kommer vi! Ska bli så skoj!
Kram.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards