Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 31 maj 2008

Veterinär och vackert väder

Av Emelie - 31 maj 2008 13:19

Dagarna går. Men vädret det består!! Helt underbart tycker jag, våra älskade berner är dock inte lika förtjusta i värmen. Det blir till att ligga i skuggan hela dagarna så tar vi promenad med bad kvällstid för hundarna.


Igår var jag till veterinären med Bimbo igen. Hennes hosta har avtagit men vill inte ge sig helt och nu har det gått så lång tid så jag vill säkert kolla upp vad det är som orsakar hostan. Bimbo mår bra fö, märker inget tydligt på hennes allmäntillstånd men de senaste dagarna har hon ätit men inte med samma glupska aptit som hon brukar. Vilket kan bero på värme i kombination med begynnande skendräktighet men eftersom hon dessutom har hosta så blir man ju orolig.


Iallafall så besöktes veterinären igår. Han lyssnade ännu en gång noga på Bimbos hjärta och lungor och det lät bra även denna gång. Bimbo var däremot fortfarande lite röd och svullen i halsen. Blodprov togs. Blodvärdet med vita och röda blodkroppar såg inte helt bra ut. Jag ska inte gå in på detaljer, men orsaken till hur det såg ut kan bero på flera saker. En orsak kan vara en längre tids lindrig bakteriell infektion i kombination med att Bimbo nyss löpt (och hon blöder rikligt). Bimbos lever och njurvärden kollades också och dom var helt normala vilket givetvis är positivt. Ett avföringsprov har även skickats iväg för analys om där ev finns någon form av mask. Mask kan också orsaka hosta. Resultatet av gårdagens undersökning blev att Bimbo ska äta en tio-dagars penicillinkur och nytt blodprov ska tas om ett tag för att kolla upp att blodvärdena blir normala. Svaret på bajsanalysen visar ju om hon och då givetvis även resten av gänget ska avmaskas. Så nu hoppas ju givetvis jag att penicillinkur och ev avmaskning ska göra att Bimbos hosta försvinner. Kan tillägga att jag avmaskade hela gänget med Axilur när Bimbos hosta började men även om Axilur tar ett brett register av maskar och ägg så kan det ju ev finnas någon annan sorts mask i magen på Bimbo, man vill ju veta säkert!


Vi har fått en hälsning från Fine Faust "Zero" igen! Även denna gång med några härliga bilder, tack Marie! Här en bild på Zero när han busar med Fritz i sanden.


Zero i köket...finns det nån som INTE känner igen denna strategiska placering när man gör nåt i köket!!??


Avslutningsvis en bild på Henrik som äter glass...igen...men han är ju så go min lille dagiskille!! Och han gillar glass!


Nu ska jag njuta av solen! Badade igår, åker kanske iväg och tar mig ett dopp idag med!!!??? Ha det gott i värmen!//Emelie




 
 
Sanna W

Sanna W

2 juni 2008 10:24

Hej på er! Hoppas verkligen att Bimbos hosta ger med sig nu. Så att ni alla kan få vara friska och njuta av sommaren!
Här hos oss är det ingen som riktigt njuter av värmen för tillfället - hundarna flåsar och jag snorar. Men snart ska vi nog komma iväg och ta årets första bad!
Härlig bild på charmtrollet Henrik. :o)
Hörs. Stor kram.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards