Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 3 juli 2008

Av Emelie - 3 juli 2008 18:23

Ja, här har turerna varit många på alla fronter.


Har haft daglig kontakt med veterinären angående Bimbos blodvärden som är oroande. Har även haft kontakt med andra uppfödare som jag brukar rådfråga. Tack för allas engagemang och goda råd!


Veterinären fick inte så mycket mer information från SLU då det är semestertider och expertveterinärerna är på semester helt enkelt. Jag har på mitt håll pratat med kunniga uppfödare och en av dom hade också haft en hund som hostat i månader. Ingen annan av hennes hundar blev smittade, penicillin hjälpte inte. Hennes veterinär tipsade henne till slut att ge hunden en kur Axilur på 10 dagar mot lungmask. Det räcker inte med dom vanliga tre utan det ska alltså vara 10 dagar och det ska vara Axilur. I regel är våra hundar immuna mot lungmask men en hund som tillfälligt är nedsatt kan alltså få det. Jag var ju inne på lungmask tidigt när det gäller Bimbo och avmaskade hela gänget tre dagar med Axilur utan resultat. Har ju även skickat avföringsprov för analys om där fanns mask, svaret var negativt, alltså där fanns ingen mask. Så jag hade slagit den tanken ur hågen. Min uppfödarvän skrattade och trodde inte det skulle hjälpa när veterinären uppmanade henne att avmaska hunden i 10 dagar men provade så klart. Efter en vecka försvann hostan!


Jag var också skeptisk. Har ju pratat om lungmask med min veterinär och han har inte riktigt nappat på den idén samtidigt som så mycket pekade på att  det INTE är lungmask i Bimbos fall. Men ju mer jag sov på saken så började jag tänka att det nog kan vara det ändå. När jag pratade med veterinären i morse och berättade om uppfödaren vars hund blivit av med hostan efter en dunderkur Axilur så tyckte han tvärtemot vad jag trott att det nog kan vara en logisk förklaring, både på blodvärdet och hostan. Han trodde dessutom att det är svårt att spåra lungmask i avföringen, det ska nog hellre vara i spott eller slem från munnen!


Så nu ska Bimbo avmaskas i 10 dagar! Håll tummarna!


Sen har jag också varit till doktorn! Tänk om vår människovård kunde ha lika bra service som Distriktsveterinärerna i Borensberg!!! Jag ringde söndag, måndag och tisdag och fick inte träffa läkare för jag var för frisk!!!!??? Fick svar att jag skulle avvakta. När jag nämnde att jag var gravid (och menade då att man kanske inte skulle avvakta i all evighet) så fick jag svaret "att vara gravid är ingen sjukdom", som om jag sökte för att jag var gravid!!?? Efter tisdagens första samtal så var jag gråtfärdig. Kände att jag inte behövde avvakta mer, jag hade avvaktat tillräckligt för att konstatera att ingen som helst bättring skedde. Jag ringde förtvivlat vår mödravård som tyckte det var konstigt att jag inte fick träffa en läkare. Men det enda jag kunde göra var att kontakta hälsocentralen igen. Jag ringde igen och som tur var så var det en annan som svarade. Förklarade att jag ringt tidigare på morgonen och att jag då fått svaret att jag var för frisk för att få träffa läkare men att jag inte höll med om det. Nu gick det äntligen att boka en tid till en läkare! När jag sen fick träffa läkaren så visade det sig att även jag har lunginflammation. Äter nu penicillin sen igår och är fortfarande lika dålig men räknar med att detta kommer att ta TID. Nu är jag rejält trött på denna envisa hosta och att hela tiden känna mig som en disktrasa.


Nu hoppas och tror jag att både Bimbo och jag fått rätt medicin. Veterinären tyckte att jag också skulle ta en kur Axilur men jag avböjde det rådet ;-).


Fortsättning följer! Njut av det vackra vädret och akta er för lunginflammation och lungmask!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards