Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 6 juli 2008

En liten rapport

Av Emelie - 6 juli 2008 12:44

Inte så mycket nytt att rapportera.


Nu börjar penicillinet verka för min del. Det har vänt men jag vilar och tar det så lungt jag kan för att bli frisk. Det var verkligen en pärs det här.


Och så Bimbo. Igår kväll fick Bimbo sin 4:e dos Axilur. Då jag varit mer eller mindre däckad dessa dagar har Stefan skött hundarnas promenader. Jag ger dom mat. Bimbos aptit är verkligen dålig.


Nu ligger Bimbo här hos mig. Nu ska jag övervaka henne varje sekund för att iaktta hostans utveckling. Idag har hon hostat en gång så borta är den inte. Men enligt min uppfödarvän så försvann inte hostan förrän efter ca 7 dagars behandling med Axilur.


Jag har googlat lite på lungmask också. Inte mycket att läsa om lungmask hos hund då det verkar vara ett större problem bland nötkreatur, häst och får. MEN har dels fått lite info av en annan uppfödare och läst på nätet.


Lungmask hos hund kommer från räv och sprids via sniglar. Här är mycket räv nu och Bimbo har alltid varit och är fortfarande en värsting i gänget här hemma på att äta skit av alla de slag i skogen.


Symtom är torrhosta, viktminskning och dålig aptit. Hosta har ju Bimbo, det har väl ingen missat. Bimbos normala vikt är 40 kg, nu väger hon 37½. Aptiten har blivit sämre och sämre.


Det står inget som jag lyckats hitta iallafall om hur man avmaskar mot lungmask. Läste dock på Axilurpaketet att det tar lungmask men det står ingenstans att kuren ska vara så lång som 10 dagar.


Nu är det "bara" att vänta och se.//Emelie





 
 
Ingen bild

Stina

6 juli 2008 13:16

Håller tummarna för att din väntan kommer resultera i FRISK Bimbo samtidigt som matte sträcker på sig och känner sig som en FRISK och välmående gravid kvinna!
KRAM

 
Katrine

Katrine

6 juli 2008 13:20

Nu är det bara att hoppas att ni blir friska båda två, tungt nog att vara gravid, man ska inte behöva vara sjuk också.
Kram Katrine, som hoppas vi ses snart

http://www.alnoitens.se

 
Sandra

Sandra

6 juli 2008 19:08

Vi håller fortfarande alla tummar och tassar det går för att ni ska bli friska! Det är inget vidare att vara sjuk och särskillt inte när det även är varmt...

Vi ger er alla en STOR krya på er kram!

http://molick-maddox.zoominse

 
Linda &Nova, Härnösand

Linda &Nova, Härnösand

7 juli 2008 23:24

Hej! Oj så länge sedan jag var in å kikade här. Läste på bloggen din om lungmask, huga, det låter inte roligt alls! Hoppas verkligen på bättring för er! Håller alla tassar å tummar vi har!!

http://runezzazanovaadelle.se

 
Benga-Bena

Benga-Bena

10 juli 2008 21:12

Har börjat blogga här med min man - gick mycket på utställningar och tävlingar på -70 talet, skaffade efter många års uppehåll hund igen för fem år sedan och det har varit mycket sjukdomar osv. du kan läsa om det i bloggen. Trevlig sommar.

http://Benganlitostitos.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

11 juli 2008 00:29

Sjuk matte och sjuk hund. Ibland så kan man verkligen undra vad som händer i vårt samhälle, för frisk för att få träffa läkaren. Det var bland det dummaste jag har hört, de hade ju inte undersökt dig. Nästa gång får du väl säga att du är riktigt dundersjuk..
Men det är tur att det finns bra veterinärvård. För våra hundar kan ju enbart lita till vår bedömning om de behöver vård eller inte.
Krya på er.
Kram Marianne

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards