Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 juli 2008

TACK...

Av Emelie - 20 juli 2008 21:42

...för alla fina värmande hälsningar här i bloggen, gästboken och mailen med anledning av Bimbos död! Ni ska veta att det tröstar även om hjärtat fortfarande värker. Jag vill rikta ett varmt tack till Lisbeth Plant som donerat pengar till en fond som finansierar forskning om cancer och andra sjukdomar inom Berner sennen. Lisbeth har donerat pengar till denna fond till minne av min Bimbo. TACK!


Jag har känt mig som en förvirrad hönsmamma den här veckan som gör iordning för många matskålar, förvirrat tittar efter hunden som fattas och råkar ropa på Bimbo på promenaderna. Tomrummet blir inte mindre bara för att man har många hundar.


Men här har faktiskt hänt glädjande saker på hundfronten redan!


I torsdags ringde Fritz´ nya matte! Eleonora förlorade sin förra bernerhane i mitten på maj i år. Han blev 10 år och tre månader, hette Bizze och var kullbror till min Rossina, Fritz´ mormorsmor! Till råga på allt så bor hon bara ca 5 mil härifrån på en jätte fin gård! Det klickade på alla plan direkt!


Några timmar efter vårt samtal var Eleonora med vuxen son Joakim här och hälsade på. Det klickade även på alla plan mellan Fritz och hans nya familj. Men jag ska väl i ärlighetens namn erkänna att Fritz inte hör till dom svårflirtade...;-). Det som värmde mitt hjärta var all kärlek som Eleonora och Joakim direkt visade Fritz. Joakim hade med sig kameran och tog några bilder på Fritz. Fritz har tappat päls som jag nog aldrig upplevt en hund tappa päls förut...det skulle vara Rossina efter sina 13 valpar då...men denna bild har Joakim döpt till "Världens finaste Fritz"!

Och visst är han världens finaste!

Jag fick två fina bilder till som Joakim tog i torsdags. Här på Henrik och Fritz.


Här bara på Henrik.


Idag söndag kom Fritz´ nya familj och hämtade Fritz. Det kändes i hjärtat när jag såg Fritz titta ut genom bakrutan på bilen när dom åkte härifrån. Fritz undrade nog varför inte jag också följde med! Men bara några timmar efter avfärden så fick jag mail från Fritz´ nya familj att allt var jätte bra med Fritz som dom nu döpt till Fritzon! Han tittade länge efter mig i bilen men han fann sig direkt tillrätta i sitt nya hem och hade ätit som en björn! Det känns verkligen som om Fritz...jag menar Fritzon...kommit rätt! Nu önskar jag Fritzon och hans nya familj många lyckliga och friska år tillsammans! Vi ses!


I lördags var jag och Doris på hundutställning i Köping! Det var 36 berner anmälda och det var fiiiina berner, crème de la crème. Och som det borde med den deltagarlistan, så var det mest röda band som delades ut. Så jag blev väldigt stolt och glad när även Doris platsade i de rödas gäng!!! Detta innebär att Doris nu har kammat hem rött i juniorklass (på rasspecial i Karlskoga), i unghundsklass (på rasspecial i Sala) och nu i öppen klass på internationell utställning i Köping!!

Foto: Stina Antila

Domare Liz-Beth Liljeqvist. Typ och helhetsintryck, mycket god. Kvalité 1.


Vackert huvud och uttryck. Fina ögon, bra bett. Vacker hals, bra ben och tassar. Kunde vara stramare i ryggen. Tillräcklig bröstkorg. Välvinklad bak, något knappt fram. Bra päls, lättklädd. Rör sig med något kort steg.


Detta var en rättvis kritik. Jag är mycket nöjd.


Efter utställningen i lördags hälsade Doris och jag på hos Etta och Rea med matte Sanna och husse Mattias. Dessa mina goda vänner som ännu en gång bjöd på god mat och trevligt umgänge! Tack och vi kommer tillbaka...;-)!


Rea var på inofficiell utställning idag söndag. Hur det gick för Rea där får ni läsa i hennes egen blogg! Se länkar här bredvid!


Doris springer mot rött!

Foto: Stina Antila


Allt gott!//Emelie






 
 
Marianne

Marianne

20 juli 2008 23:29

Jag förstår att du känner dig förvirrad och både ropar och tittar efter Bimbo. Vi är vanedjur och det tar tid att få bort känslan att Bimbo saknas och borde komma då du kallar på henne.
Men mitt i eländet så är det skönt att Fritz fått ett nytt hem. Jag hoppas de ska trivas tillsammans.
Grattis till doris fina resultat.
Ha det gott
Kram
Marianne

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Maddox & Co

Maddox & Co

21 juli 2008 12:08

Grattis syrran till det fina röda bandet på utställningen! Visste väl jag att du var en stjärna inne i ringen!

Så skoj att Fritz (Fritzon)nu har hittat ett nytt hem och att allt verkar gå super!

Ha det så bra!

Kramar

http://molick-maddox.zoomin.se

 
Lena

Lena

21 juli 2008 15:11

Hej !

Grattis till Doris fina resultat !!!
Så himla roligt att det går bra med Fritzon hos Bizzes matte. Trodde nog det från början. Ibland har man tur att det klickar rätt mellan matte,husse och hund.

Ha det gott, vi hörs. P.S min lille tvåbente kille var på gång att bli sjuk när du ringde, därav blev det lite stökigt kring nattningen och jag tyckte att det blev för sent att ringa dej.

Kram Lena

http://www.heimarkens.se

 
Sanna W & co

Sanna W & co

22 juli 2008 07:54

Tack själv för i lördags! Ni är alltid välkomna. Och grattis än en gång till Doris fina prestation! Det var ni verkligen värda.
Stor kram.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards