Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2008

Det här med avel...

Av Emelie - 23 augusti 2008 19:50

En härlig dag med korvgrillning nere vid jaktstugan i skogen. Hundarna busar och trivs. Henrik myser. Stefan med två bröder hugger ved, fäller träd, renoverar och målar stugan, klipper gräs, kör traktor...vilka arbetsmyror dessa bröder är! Och dom är några stycken! Appropå stora kullar! Min kära svärmor har fött 11 barn! 8 hanar...förlåt, söner och tre döttrar. Alla i samma kombination...jo, man blir liksom lite skadad när man håller på med hundavel, det tar sig faktiskt lite väl extrema uttryck ibland! Min Stefan har ju två barn i en tidigare kombination. Jag hade givetvis inte skaffat barn med honom om jag inte visste att han både kunde ge hanar ...jag menar pojkar OCH flickor, han har en av varje sen förr! Och vilken mentalitet!!! Ja och så ser dom ju bra ut också!


Nej, nu får jag allt sluta! Jag hoppas ni förstår att jag är ironisk!? Igår var jag på mvc för att kolla magen! Allt väl! Men denna krabat rör sig så att jag ibland undrar om den försöker komma ut genom magen! Jag undrar faktiskt lite om det ändå kanske blir en flicka den här gången...??? I början var jag övertygad om en pojke till...men nu undrar jag!? Nästa gång på mvc ska iallafall bäbisen börja fixera sig med huvudet ner, är lite nervös. Hoppas. Vi ska dubbelchecka med ultraljud. Barnmorskan missade att det var rumpan som fixerat sig på Henrik förra gången, det upptäcktes först en vecka innan beräknad nedkomst. Han kan ju ha vänt sig, men det skulle jag känt, nu vet jag hur det känns med en snurrande bäbis i magen! Vi får se!? Spännande att det närmar sig iallafall!


Jag försökte ta kort på hundarna idag, framförallt på Tyra. Hon står alltid så fint...men det varar tyvärr inte många sekunder så hon är i princip omöjlig att fånga på bild. Så det blev inga hundkort men när vi åt så landade helt plötsligt en trollslända på rygg på bordet ätandes en bärfis!!! Här bildbevis!


Fick mail från Lisbeth Plant, Canada idag också!! En engagerad eldsjäl som kämpar för att våra fantastiska Berner ska bli friskare! Hon skrev en kommentar till mitt förra inlägg med länk till Berner Garde, ett register där man kan registrera sin Berner. Det är för hela världens Berner! Där registreras även hälsoinformation som ägaren vill dela med sig av. Information styrkt av journaler och obduktionsprotokoll är givetvis tacksamt!


Lisbeth har varit på besök hos uppfödaren till sin yngsta Berner, Cassie som är född i december -07. Där träffade hon även två kullsyskon till Cassie (Kali-tik och Keeper-hane)! Lisbeth har även en 4½-årig tik som heter Katie. Jag fick några bilder från deras besök! Här några fina Canada-Berner! Lisbeth Plant är fotograf!

Kullsyskonen Keeper och Cassie

Cassie, Katie, Kali och Keeper (Cassie, Kali och Keeper är kullsyskon födda 07 12 15 och Katie är Lisbeths andra berner som är 4½ år)

Cassie


Tack Lisbeth för dessa härliga bilder på härliga Berner från Canada!! Allt gott till er alla!!//Emelie

 
 
Katrine

Katrine

23 augusti 2008 21:08

Klart att det är en tik du har i magen. När ska du valpa?
Kram från en annan skadad uppfödare :)

http://www.alnoitens.se

 
Quipus

Quipus

23 augusti 2008 21:17

Hah! Vad jag känner igen det resonemanget! Jag konstaterade ganska tidigt att jag inte var lämpad för avel. För det första är jag inte förtjust i människovalpar (ja, jag vet att det brukar ändra sig när man får en egen. Men tänk om det inte hade gjort det då?). Dels har jag en massa hälsoproblem som jag inte vill ska nedärvas. Jag brukar också hänvisa till avelstermer, även i människoavelsfall. Men lycka till med Din puppis!!!
Låter som ett bra arbete det läggs ner på Bernern! Fortsätt så!!!

http://quipuskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lena

24 augusti 2008 00:02

Ha ha ha !!!
Jag har en hane med knäskålar som hoppar ut led och en armbåge full av brosk och jag brukar skämta med honom om att vore han en hund hade han aldrig fått gå i avel men det ska väl vara mentaliteten som väger upp det hela för hans del. Och kanske ylandet då förstås med tanke på den sista tiken vi fick ur samma kombination !!!

Ha det gott,kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards