Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 3 september 2008

Av Emelie - 3 september 2008 11:42

I lördags träffade jag Mia som är matte till Fina Rossinas Almaviva "Ella" från första kullen, alltså en kullsyster till min Fjollan. Mia och hennes härliga familj har blivit vänner till mig för livet! Jag minns än idag Mias och mitt första samtal! Jag fastnade direkt för Mia, men så besinnade jag mig lite, det är ju faktiskt viktigt att vara lite kritisk när man pratar med presumtiva valpköpare första gången. Mia var ju då 8 år yngre än idag...inga åldrar nämnda...och hon pluggade. Mia bodde nära Nackareservatet i närförort till Stockholm, där bodde ju jag mina första år med Rossina så jag visste att Nacka reservatet var en bra skog för dagliga promenader med hund. Ni som läst mitt "Till minne" av min älskade Rossina som alltså är mamma till min första kull, vet också att det kan bli problem med en äventyrslysten hund på ett ställe som i Nackaskogarna där mycket människor...och...hmmm...rådjur...rör sig.


Mia som pluggade och tillbringade mycket tid hemma tyckte att det passade bra att skaffa valp. Jag nämnde att som ung så vill man ju gärna träffa kompisar och vara ute ibland på kvällarna...jag hade ju varit ung själv ;-)...och det gick ju inte att lämna hunden ensam hela tiden utan den behövde ju ständigt sin tid och stimulans. Mias svar då gjorde att jag bestämde mig direkt! "Kan dom vara ensamma!!!???". Så det bestämdes att Almaviva (döpt efter en grevinna ur nån Mozartopera, minns faktiskt inte riktigt vilken) skulle flytta till Mia med familj som inkluderade mamma Yvonne och pappa Hasse.


Döpte min första kull efter karaktärer ur tre Mozartoperor. Jag hade suttit i orkestern och spelat Mozartoperor på somrarna vid Läckö slott, fjärde sommaren mötte Rossina sin Bamse och 13 valpar blev till, så det krävdes tre operor att namnsätta dom alla!


Mia med sina föräldrar har varit en fantastisk familj till lilla grevinnan Ella! Dom gick på olika friskis och svettis pass så att någon hela tiden var hemma med Ella! Ella får kärlek och omvårdnad i överflöd! Och jag har fått härliga vänner! Här ser ni Mia med sin älskade Ella!

Lyckades faktiskt få med mina tre flickor, Ella och Mia med föräldrar på samma bild! Tack Yvonne! En Bernermatte som vet vad en Berner vill ha!!


Jag har även fått en hälsning från en annan valpköpare!! När vi var i Umeå i juni i år så träffade vi matte Maria (även hon en ung matte;-) ) med sina goa föräldrar som också varit som ett andra hem till Fina Rossinas Devil af Smejlycka "Ross". Ross bor ju i Skellefteå så det var verkligen kul att få tillfälle att träffa honom med familj! Ross husse (alltså Marias sambo) kommer från Mariestad och hans familj har ett sommarställe inte långt härifrån, så det är inte helt otroligt att vi får träffas igen!!! Inte om man ska tolka innehållet av mailet..."Det blev som ingen sommar i år. Blir väl att åka söderut i Sverige nästa år hoppas jag"... VÄLKOMNA säger jag då, jag hoppas och längtar redan!!


Ross har iallafall varit med på en fjällsemester och haft det hur bra som helst, varit med och plockat svamp och fiskat (skulle tro att inte han klagar på sommaren som varit). Han är världens snällaste och brukar aldrig hitta på dumheter...MEEEN...en dag så kom han åt fikaväskan och åt upp fem mackor med hamburgerkött...med tanke på att han är barnbarnsbarn till Rossina, en av de mest raffinerade tjuvarna i historien så är inte jag förvånad! Lite härliga bilder på Ross för er att njuta av!

Ross fiskar...???

Ross sitter fint på strandkanten.

Och så en sååååå go bild på Ross! Jag skulle vilja pussa hans nos!!


Denna bild får avsluta dagens blogg! Allt gott till er alla!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards