Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 7 september 2008

Av Emelie - 7 september 2008 17:14

I torsdags så hälsade jag och mina tre flickor på Tyras kullsyster Edetoyota "Malva". Det var roligt att få träffa Malva och se hur hon har utvecklat sig. Malva är liksom sina kullsystrar (Tyra, Rea och Barilla) en yster flicka. Tror faktiskt att den enda brorsan Edeture "Dino" är lugnast i kullen, verkar så på hälsningarna jag får från Norge. De fyra systrarna är iallafall inte den lugna typen Berner.


Systrarnas hälsningsceremoni består av att Tyra trycker ner Malva och talar om att hon minsann är nummer ett, hon bor ju hemma i moderflocken. Den oinvigda skulle nog kunna tro att Tyra mer eller mindre biter ihjäl Malva, men det låter bara. Malva som är ivrig lägger sig villigt men hoppar direkt upp och vill komma igång och leka men då känner Tyra sig tvungen att sätta på plats igen. Till sist så är hälsningsceremonin iallafall avklarad och det blir fullt ös medvetslös! Vi beger oss på skogspromenad och flickorna inklusive mamma Fjollan och Doris får rusa av sig. Det som är skönt med systrarna Yster är att även om det är full fart i skogen så har dom inte behov av att springa ur sikte, har såna problem med andra individer i flocken...


Dagens promenad gav en skörd på en hel del kantareller och efter promenaden så avnjöts soppa och kantarellmacka, mmmm! Tack Malin för den lunchen!


Det är inofficiell utställning här i Motala på lördag. Det är en drive in, så man behöver inte anmäla i förväg, gillar drive in! Tänkte passa på att ställa Tyra för att öva inför officiella sammanhang, det är ju alltid bra att se hur hunden reagerar på en inofficiell utställning så att man vet vad som behöver tränas på tills när det verkligen gäller, det är inte alltid som man tror... Förhoppningsvis hinner Malin ställa Malva också. Vi tränade lite efter lunchen.


Malva är i sluttampen på fällningen av sin sommarblekta päls, lite ny blank päls har börjat komma på ryggen och den är rak! Blir spännande att se hur hon kommer att se ut när hennes nya päls har vuxit ut helt! Här står Malva jättefint, perfekt uppställd av matte Malin!

Malva ska givetvis fixas till utställningen! Förutom att hon ska tvättas och borstas så ska den långa pälsen på öronen ryckas bort.



Tyra däremot är i början av fällningen, det är alla mina tre flickor nu. Även Tyra har en hel del fixning inför lördagen. Hon ska kammas ur rejält och tvättas och klorna måste klippas förutom öronen som måste ansas. Tyra överraskade mig rejält med att ställa upp sig jätte fint och stod länge!!! 

Ett stort problem på den här utställningen blir travet...inte för Tyra, men för mig!! Men detta är ju som sagt en inofficiell utställning, jag vill se hur Tyra reagerar då jag tror jag blir "tvungen" att ställa Tyra officiellt eftersom hennes bett nog är i det allra närmaste helt korrekt, problemet är att Tyra inte vill visa tänderna så länge så att jag noga kan studera hennes bett, det MÅSTE vi träna på! Tyra är inte den gosiga typen utan mer den flygande typen. Jag förundras över vilka höga och långa hopp hon gör, flera gånger har jag hållt andan och undrat, men hon flyger vidare. Slutar heller aldrig att förundras hur lika Tyra och Fjollan är både i sätt och utseende! Här står Tyra på ett bord som hon flugit upp på direkt från marken, innan nån ens hunnit blinka!

Här fångade jag Tyra ståendes på en promenad efter ett dopp i dammen!

Idag pallade Tyra äpplen...


Hej, är du en fågelskrämma???

Mig skrämmer du inte iallafall!!

Och till sist en bild på min lille människovalp Henrik!! Såååå go!

Ha det gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards