Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 13 september 2008

Av Emelie - 13 september 2008 16:15

Så har Tyra inlett sin utställningskarriär. Tyra har ju haft ett överbett som nu vuxit bort, därför har jag väntat med att ställa ut henne. Om bettet inte skulle växa bort så skulle hon ju inte kunna användas i avel eller ställas ut officiellt. Som det ser ut idag så finns det möjligheter för Tyra att bli mamma, det enda som saknas är minst ett blått band (alltså ett 2:a pris i kvalité) på officiell utställning i unghundsklass eller öppen klass. Sen kan ju andra saker komma emellan, men så är dagsläget.


Så till dagens utställning. Jag är mycket nöjd med Tyras uppförande. Hon var ivrig och nyfiken på alla hundar och människor men hon spårade på intet sätt ur, tvärtom så kunde hon koppla av mellan varven. Jag bad även en för Tyra obekant man som även dömer hundar inofficiellt  att titta på Tyras tänder innan utställningen, hon visade tänderna utan problem och han konstaterade även att hennes bett var korrekt! Tyra visar hellre tänderna för karlar!? Domaren på dagens utställning var kvinna...


Och i ringen? Tyra är liksom Doris väldigt lätt att ställa upp i stående. Hon står naturligt väldigt fint. Travet har vi ju inte övat, så första vändan när vi var inne själva så galopperade Tyra mer än travade men andra vändan justerade vi det och hon travade fint. Hon visade tänderna men ovilligt, lät sig kännas igenom utan några större krumbukter. Jag är väldigt nöjd, då hon brukar krumbukta sig BETYDLIGT mer när jag försöker titta på tänder, ta bort fästingar, klippa klor, kamma, plocka öron eller vad jag nu ska göra med Tyra. Domaren önskade dock att hon hade velat visa sig lite villigare. Det kan jag hålla med om och önskar så själv men vi är definitivt på rätt väg. Annars så höll jag faktiskt inte med domaren i så mycket den här gången. Så här fint står Tyra.




Dagens kritik: Trevlig tik med bra könsprägel. Något högt ansatta öron. Korrekt bett. Bra hals och rygg. Bra bröstkorg med bra förbröst. Tillräckliga vinklar fram och bak. Tillräcklig benstomme. Något hög över länden. Bra pälskvalitet. Visar något högt hull. Trevligt visad.


Tyra fick inget HP (Heders Pris) vilket jag också tyckte var korrekt, men det berodde på att hon var ovillig att visa sig (ok, men så farligt var det inte tyckte opartiska jag). Men nästa anledning blev jag VÄLDIGT förvånad över. Det berodde på att hon var tjock!!!!!???? Tyra är INTE tjock. Om jag vore domare så är Tyras största svaghet att hon är snipig i nos och tunn i skallen och idag att hon var helt ur päls vilket gör att hon ser ännu nättare ut. När Tyra är i päls och lämplig officiell utställning dyker upp så blir det iallafall officiell utställningsdebut för Tyra!


Nu ser vi fram emot mentalbeskrivningen lördag 27:e september! Blir väldigt spännande att se hur Tyra och resten i E- och F-kullarna kommer att reagera! Fast vi ses nog här i bloggen många gånger innan dess...om jag känner mig själv rätt! Allt gott till er alla!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards