Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 5 oktober 2008

Av Emelie - 5 oktober 2008 12:17

Igår åkte vi, jag, Stefan och Henrik, till Stockholm fram och tillbaka. Mina bröders barn har under de senaste veckorna fyllt 1,2 och 3 år, så vi skulle fira Henriks kusiner. Mina hundar fick vara kvar hemma och en av Stefans bröder var här med dom.


Vi passade även på att göra en snabbvisit hos Fine Fabian. Fabian fick återfall på sin hjärnhinneinflammation (Aseptisk Meningit) för lite drygt 2 veckor sen. Han har nu börjat om en lång kur med kortisonet prednisolon. Fabian var ju först av de 4 grabbarna som fick AM i F-kullen, både med förgiftningssymptomen vid 8 veckors ålder (5 av F-valparna blev ju förgiftade, troligtvis av en padda vid 8 veckors ålder. 4 av dessa 5 fick sedan Aseptisk Meningit vid 7 månaders ålder) och han var även först att få AM vid 7 månaders ålder. Nummer 3, Fine Filip "Roffe" fick också ett återfall snart efter avslutad första prednisolonkur. Hans återfall berodde högst troligt på att hans kortisonkur var alldeles för kort. Varför Fabian fått ett återfall är ovisst. Det är väldigt olika hur denna sjukdom yttrar sig. En del får inga återfall och lever hela liv utan men av sjukdomen. Andra blir inte av med sjukdomen utan måste äta kortison hela sitt liv. En del blir så dåliga att dom inte klarar sjukdomen. Men de flesta kan få som Fabian något återfall och sen må bra resten av livet utan kortison. Jag hoppas givetvis innerligt att Fabian blir bra för livet efter detta återfall och jag hoppas även innerligt att Fritz och Zero får fortsätta må bra utan återfall och att Fine Filip "Roffe" som nu behandlas mot fästingsjukdom blir helt bra också.


Det är alltid roligt att få träffa hundar som man sålt i deras nya hem! Och Fabian har ett jätte fint hem i Kungsängen. Husse var i Norge men lillmatte Belinda var hemma med Fabian och lillasyster Inza (en gudomligt söt liten golden tik).


Jag tog även ett DNA-prov på Fabian som ska skickas till en veterinär i Michigan som är intresserad av F-kullen för forskning på Aseptisk Meningit. Vi har samlat in DNA från F-kullens föräldrar och flera syskon. Nu är det endast några syskon kvar. Kanske får vi några svar om denna sjukdom i framtiden? Och något samband padd-förgiftning - AM finns men hur???? Huvudsaken är ju att det blir bra med dom drabbade och det tror jag faktiskt.


Fritz bodde ju hemma hos mig under sin behandlingstid. Och han liksom Fabian har en extremt god och snäll utstrålning. Givetvis har alla Fina Rossinas hundar något speciellt ;-). Men man får ju lite ont i hjärtat när dessa goa hundar drabbas av denna smärtsamma sjukdom. Det är otroligt smärtsamt för hunden att drabbas av hjärnhinneinflammation men lyckligtvis så har dom svarat väldigt snabbt på kortisonbehandlingen. Kortison är ju en fantastisk medicin, speciellt mot denna sjukdom, men kortison har ju även ganska starka biverkningar. Än så länge har F-grabbarna klarat behandlingarna bra med "endast" biverkningar som ökad törst, hunger och så blir dom dämpade och flåsigare än normalt och musklar ur under själva behandlingen. Fritz hade lite förhöjd temperatur när dosen var hög.


Fabian var dämpad pga prednisolonbehandlingen men verkade ändå må bra när vi besökte honom i hans fina hem. Jag tog några bilder på honom med min mobil. Sååå fin kille.





Här ser ni Fabian med lillmatte Belinda.


Angående Bullmastiffen i förra inlägget så heter han Mozart i tilltalsnamn. En jätte trevlig hund. Trähunden har min man Stefan skulpterat med motorsåg.


Slut och tack för idag!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards