Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 december 2008

Av Emelie - 2 december 2008 12:43

I lördags hade vi fint besök igen! Det var Mia, Ellas matte som kom och hälsade på. Ella (Fina Rossinas Almaviva) är kullsyster till Fjollan och hon finns inte med sin matte längre. Hon dog två dagar innan sin 8-årsdag.


Men Mias och min vänskap finns kvar! Så vi hade en mysig lördag med mycket prat, en skön promenad (trots vädret) och god mat! Mia tyckte det var lite mysigt att hälsa på Ellas syrra och släktingar. Och det märktes tydligt att flickorna uppskattade Mias besök. Dom känner tydligt när vi får besök som mer eller mindre kommer för deras skull. När Mia åkt hem så sov flickorna extra gott efter en dag fylld med extra mycket kärlek!


Den här bilden är tagen av en annan valpköpare som jag också tror kommer att bli en vän där vänskapen överlever hundarna. En otroligt vacker bild tagen i slutet av april i år på Tyra och Doris. Min vän som tagit bilden heter Terese Sporrong (matte till Fina Fatima "Lava")) och när som helst får Terese och Thomas sitt första barn...som jag tror blir en flicka...???!!! Spännande värre! Lycka till med valpningen!

Tyra och Doris fotograferade i slutet av april-08 av Terese Sporrong


Ja, så var det min följetong "Dagen vi hade snö och vackert väder". Jag har ju sparat dom finaste bilderna till sist, bilderna på min lilla pensionär Fjollan! Fjollans stamtavlenamn är ju Fina Rossinas Fiordiligi. Tanken var att tilltalsnamnet skulle vara Fia men det blev liksom bara Fjollan. Det var lite pinsamt i början när jag ropade på henne när andra hörde, men man vande sig. En dag var en musikervän på besök i Medevi där vi (jag och mina hundar) bodde när Fjollan var valp. När jag ropade på Fjollan frågade min musikerkompis som den självklaraste sak i världen "Heter hon Fiordiligi?" Ja, sa jag förvånad. Fjollan är tydligen smeknamnet på karaktären "Fiordiligi" i Mozartoperan "Così van tutte"! Detta visste min vän som är klarinettist och som har spelat mycket på Folkoperan i Stockholm. Detta visste inte jag. Jag var med i en liten operaorkester på Läckö slott i fyra somrar, de tre första somrarna spelade vi tre olika Mozartoperor; "Cosí van tutte", "Figaros bröllop" och "Don Giovanni". Den fjärde sommaren spelade vi en Händelopera men viktigast av allt...Rossina träffade sin Bamse (Dogwoods Sacred Spirit)!!! Ljuv musik uppstod och Fina Rossinas första kull såg världen och döptes efter karaktärer ur dessa tre Mozartoperor! Fjollan är väldigt lik sin far, både i sätt och utseende. Hon är inte ett dugg lik sin mor Rossina. Här är hon iallafall! Fina Rossinas Fiordiligi 8 år.

Fjollan får alltid en massa snö mellan tårna, mycket mer än mina andra hundar???




Denna fina bild på Fjollan får avsluta dagens blogg! Nu hoppas jag att det blir fler såna här fina vinterdagar! Kanske redan i helgen??? För då är det tänkt att vi ska få fint besök IGEN! Allt hänger på att flickorna inte ska börja löpa! Alltså om vi får besök i helgen eller ej. Vädret styrs inte av flickornas löp...


Ha det gott!//Emelie







Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards