Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 26 december 2008

Av Emelie - 26 december 2008 18:46

Puh, så var vi hemma efter en hektisk julafton som firats med Rickard och Henriks Stockholmskusiner hemma hos mamma med sambo William i Stockholm. Jag, mina två bröder och Williams två döttrar har inom loppet av 3½ år producerat 7 barnbarn åt mamma och William, 6 pojkar och en liten prinsessa har det blivit så här långt. Alla var samlade på julafton! Ni kan tänka er att barnen hade kul och vi vuxna med! Tror att samtliga är lite trötta så här dagarna efter.

Rickard julafton-08


Henrik julafton-08

Mina tre flickor har firat på annat håll. Fjollan firade med dotter Selma här hemma i skogen. Tyra och Doris följde med till Stockholm, men firade julafton hos familjen Rådelöv. Deras julafton inleddes med långpromenad vid Hellasgården och sedan var det gos och kramkalas hela kvällen. Så flickorna har definitivt inte lidit någon nöd, tvärtom! Stort tack till familjerna Damberg och Rådelöv!


Ännu några julhälsningar har kommit! Tack! Som jag nämnt förr så kan jag inte visa alla här i bloggen av olika skäl. Men här kommer några till iallafall.









Den sista bilden har jag fått av Fritzons nya matte. Detta är Fina Rossinas Fine Fritz som flyttade tillbaka hem till oss i februari-08 en vecka efter att han insjuknat i Aseptisk Meningit (hjärnhinneinflammation). Han är en av de fyra "paddvalparna" som insjuknade i denna otäcka sjukdom vid 7 månaders ålder. Fritz rehabiliterades alltså här hemma och i juli då Fritz varit helt frisk och utan medicin i två månader så flyttade han till sin nya familj. Han mår nu utmärkt låter matte hälsa. Min plan är att åka och hälsa på Fritzon snart, jag hör av mig!


Det var alltså fyra i F-kullen som insjuknade i AM och av dessa fyra så fick först Fine Filip "Roffe" återfall. Men det berodde med all säkerhet på att han medicinerades alldeles för kort tid, en månad. Han började om sin behandling och medicinerades då i tre månader. Fine Fabian behandlades i drygt tre månader första omgången men han fick återfall i somras av oförklarlig anledning, han fick då börja om behandlingen igen. Sen har vi Fine Faust "Zero" som behandlades i två månader och Fine Fritz som behandlades i tre månader som än så länge klarat sig från återfall peppar, peppar...

Fine Faust "Zero"

Dessa fyra och även en femte (Fina Fatima "Lava") var troligtvis på en padda här hemma i hundgården dagen före dom fyllde 8 veckor. En efter en började dregla slem och fradga, spottade och fräste och fick diarré. Jag åkte in till Valla djursjukhus i Linköping. Veterinären konstaterade en mild förgiftning och symptomen tydde på paddförgiftning. Nästa dag var dom som vanligt igen. Jag behöll dom en extra vecka och dom fick sina vaccinationer, besiktades och flyttade till sina nya hem.


Allt var frid och fröjd tills Fabians husse ringde och berättade att Fabian blivit jätte sjuk i en form av hjärnhinneinflammation som förkortades SRMA (eller AM). Det enda man visste säkert om denna sjukdom var att man behandlar den med en hög dos prednisolon (kortison) som under lång tid succesivt trappas ner. Några dagar senare pratade jag med Fritz´ (dåvarande) matte som berättade att Fritz var inlagd på Strömsholms djursjukhus jätte sjuk i hjärnhinneinflammation. Då ringde jag runt till samtliga ägare till F-kullen och berättade om detta och förklarade symptom om fler skulle insjukna, vilket inte var så troligt... Några dagar gick och Fine Filips "Roffes" matte ringde och sa att Roffe nog också fått den där sjukdomen.


Då blev jag övertygad om sambandet. Nu hade tre av fem av de paddförgiftade valparna insjuknat i samma ordning som dom fått förgiftningssymptom med minuters mellanrum när dom var 8 veckor och nu med bara dagar emellan! Eftersom jag informerat samtliga så ringde jag inte upp "paddvalparna" igen. Mycket riktigt, efter en vecka ringde Fine Fausts "Zeros" matte och berättade att dom var på väg till veterinären. Tack vare att Roffes och Zeros ägare var informerade om denna ovanliga sjukdom så kunde Roffe och Zero snabbt få rätt medicinering utan att göra det riskfyllda ryggmärgsprovet som Fabian och Fritz fick ta. Alla fyra svarade snabbt och bra på kortisonet.

Fina Rossinas Fine Faust "Zero" på julpromenad.


Ni förstår att Fina Fatimas "Lavas" ägare hade en hemsk vecka. Jag ringde ju till dom och berättade att det bara var Lava kvar, dumt kanske?? Vi hade iallafall daglig kontakt men Lava klarade sig!!! Peppar, peppar lägger jag till. Det lömska med denna sjukdom är att dom kan få återfall, men risken minskar allteftersom tiden går.



Idag vet man inte så mycket om denna sjukdom. Man tror att den är ärftlig på något vis. Sambandet paddförgiftning-AM har gjort en veterinär i Michigan intresserad av kullen. DNA från HELA F-kullen med mamma och pappa är taget och skickat till Michigan. Jag hoppas innerligt att jag kan få något svar???

Jag avslutar dagens blogg med en bild på en nytvättad Tyra. Alla tre flickor badades till jul. Nu har pälsen börjat komma åter också. Tyras päls är blank och svart. Ganska snygg tjej...tycker matte iallafall!


God fortsättning!//Emelie








Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards