Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 31 december 2008

Av Emelie - 31 december 2008 14:53

Idag på 2008 års sista dag ska jag försöka göra en tillbakablick på året. Det har tyvärr varit mycket sjukdom som präglat året för oss på Fina Rossinas. Detta har gjort att avelsfrågor har snurrat extra mycket i mitt huvud. Jag har funderat mycket på det jag har hört och läst tidigare men har även förkovrat mig mer genom att läsa ännu mer och jag har haft givande diskussioner med olika uppfödare och min nya hundvän "over there" Lisbeth Plant.


Mina tankar har bland annat resulterat i en artikel som publicerades i senaste sennenbladet. Den artikeln kommer inom kort in på min hemsida också. Min kära webmaster Cecilia är på väg till solen där hon ska ha det härligt skönt några veckor! Om du loggar in nån gång under semestern och läser detta så önskar jag er en härlig semester på Thailand och ett givande 2009 med valpar på Bernljungens!


Det första som hände var att Fine Fabians husse ringde på min mobil när jag var ute med mina flickor. Det var nån gång i början på februari. Han berättade att Fabian haft väldigt ont och varit väldigt sjuk och att ett ryggmärgsprov diagnostiserat SRMA, hjärnhinneinflammationen jag har berättat om, bla i förra inlägget så jag ska inte fördjupa mig mer i det här. Det visade sig ju att tre till i samma kull insjuknade i samma sjukdom med bara dagars mellanrum. Jag kände inte till denna sjukdom alls innan och den är tack och lov ovanlig men förekommer i enstaka fall. För det mesta blir hundarna helt friska från sjukdomen. Att så många insjuknade i F-kullen och dessutom nästan samtidigt har definitivt ett samband med en paddförgiftning som just dessa valpar drabbades av vid 8 veckors ålder här på kenneln. Kullen bestod av 9 valpar varav 5 troligen var på en padda, förgiftningssymptomen tydde på det. Den 5:e valpen klaradesig från hjärnhinneinflammation.


Fine Fritz som var en av "paddvalparna" som jag kallar dom, flyttade tillbaka hit i samband med att han blev sjuk. En underbart go hund (tycker ju jag då förstås;-) ). Han repade sig bra här hemma och jag röntgade honom samtidigt som Edetyra "Tyra" och min halvfoder-flicka Edetoyota "Malva". En knapp vecka senare damp det ner tre par A-höfter i brevlådan! Fria fram var dom också. Men glädjen var väldigt grumlad.


Bimbo hade haft en hosta sen i april som inte ville ge sig. Hon hade även tappat aptit och blivit hängig, detta accelererade. Den 14:e juli fick jag ta bort Bimbo, cancer. Obduktionen visade malign histiocytos. Dagarna efter Bimbos död så ringde en väldigt trevlig dam. Några dagar senare flyttade Fritz till familjen Öhman i Rejmyre, inte alls långt härifrån.


Nästa gång jag träffade Fritz, som nu heter Fritzon, var på MH:t för E- och F-kullarna. Alla MH:n är i detalj beskrivna här i bloggen, kolla september månad. Fritz gjorde ett jätte fint MH och Fritz nya familj var så glada i Fritzon. Fritzons familj hade tidigare en kullbror till Fritzons mormorsmor Rossina. Bizze dog i våras över 10 år gammal.


En månad efter Bimbos död fick jag veta att pappan till Bimbos första kull, D-kullen, också drabbats av cancer. Han påbörjade behandling mot leukemi som han inledningsvis svarade väldigt bra på men hjärtat orkade inte så han fick somna för gott bara 5½ år gammal. Dom varmaste tankarna sänder jag till Patchies familj. Jag är väldigt glad åt min vackra Doris här hemma som är lik sin pappa både i utseende och temperament. Trösten i detta cancer-elände är att Bimbos och Patchies cancer inte är av samma slag och utgår inte från samma celler.


Dagarna före sin 8-årsdag så fick ännu en Fina Rossinas sälla sig till änglaskaran. Fina Rossinas Almaviva "Ella" fick somna in. Tumörer i lungorna. Och bara för några dagar sen fick jag veta att Fina Rossinas Basilio (också 8 år) "Bonzo" lämnat jordelivet. Tumörer i urinblåsan upptäcktes när han behandlades för förstorad prostata. Bonzo hann aldrig bli sjuk eftersom tumörerna hittades så tidigt.


Bonzo blev av misstag och dålig uppsikt av hussar och mattar pappa till 8 valpar i somras. Mamman till valparna är en blandning schäfer med 25% berner i sig. Bonzos familj behöll en av valparna, Balo. Pappa Bonzo lär ha varit väldigt förtjust i sin son.

Balo med pappa Bonzo


Här på kenneln har vi fått en högst planerad tillökning. Rickard föddes den 18:e oktober. Så nu njuter jag av att vara mamma till världens goaste bäbis och världens trotsigaste finaste Henrik snart 3 år!

Rickard

Traktorälskaren Henrik

Jag njuter också av mina tre bernerflickor. Fjollan som fyllde veteran i oktober, världens vackraste Doris och världens galnaste Tyra. Vi önskar er alla ett riktigt...

Tusen tack för alla hälsningar jag fått från ägare till Fina Rossinas-hundar som lever och mår bra vilket de allra flesta faktiskt gör! Stor kram till er alla!//Emelie






Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards