Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

Rickard 3 månader

Av Emelie - 20 januari 2009 10:57

Rickard har redan blivit 3 månader! Ändå så går inte tiden med en människovalp tillnärmelsevis så fort som med hundvalpar. Men tiden går alldeles för fort, men jag NJUTER varje sekund.


Det är lätt att njuta eftersom Rickard sover så bra på nätterna vilket gör att jag också får sova och därför inte är så trött. I natt sov Rickard 6 timmar i sträck vilket är en högst normal natt för Rickard. Efter dessa 6 timmar så ammar han snabbt och effektivt för att sedan somna om några timmar till. Henrik sover också bra på nätterna och har alltid gjort så. Detta är guld värt.


Rickard är en glad och utåtriktad kille som ler stort och gurglar förtjust när han träffar nya människor. På fredag ska Rickard och jag börja på babysim, det ska bli spännande.


När Henrik var en dryg månad så födde Bimbo D-kullen. Jag satt i valplådan och tog emot valpar och ammade Henrik om vartannat. Det var inga problem att ha Henrik och en valpkull, det hände att jag satt hos Bimbo och ammade medans valparna diade. Hon hade nio valpar, Doris som nu är minst, var störst och glupskast. Jag var tvungen att se över diandet så att Devil af Smejlycka "Ross" fick komma åt. Ross hade legat trångt i Bimbos mage för båda frambenen var böjda och han kunde inte räta på dom de första dygnen, han kravlade som en sköldpadda. Detta gjorde att han inte kunde komma åt att dia lika snabbt som sina 8 kullsyskon och Bimbo hade 8 spenar. Eftersom valpar växer så snabbt så behövdes det bara några dygn för Ross att halka efter och Doris ökade tvärtemot jätte snabbt vilket gjorde att hon på nolltid nästan blev dubbelt så stor som lille Ross, så han fick därmed även storleken emot sig. Men jag satte mig i valplådan när det var dax för diande och ryckte bort Doris från spenen och la dit Ross, detta gav genast resultat på vågen och Ross växte som han skulle. Nu är han en ganska rejäl kille. Han är nu grövre än valpen som var störst vid 8 veckor. Och frambenen rätades ut på några dygn och har sen dess varit helt normala.


Eftersom att jag hade en kull valpar och sedan så stannade ju Doris när Henrik var bäbis så blev det inte av att jag gjorde så mycket bäbisaktiviteter med Henrik utanför hemmet som tex babysim. Samtidigt så är ju Henrik född en helt annan tid på året så när valpkullen var levererad så började sommaren och då är man ju ute mycket ändå.


Jag har inte riktigt lyckats fånga Rickards breda leende på bild då det ofta försvinner så fort kameran kommer fram, han gillar inte blixten som kommer från kameran. Men några fina bilder fick jag allt på Rickard idag, 3 månader och 2 dagar gammal.





Appropå ligga trångt i magen. Rickards huvud har en väldigt oregelbunden form, det är plattare på ena sidan så han ligger gärna med huvudet vänt åt ett håll. Det är viktigt att vi tänker på att se till att han tittar åt båda håll då det annars finns risk för att halssenorna på ena sidan blir för korta. Detta är inte ovanligt och om det behövs så finns det specialkuddar, men jag tror inte det behövs till Rickard. Förutom huvudformen så har Rickard rolig form på öronen, dom är som spetsiga alvöron. Men trots detta så är han världens sötaste bäbis! Tycker mamma. Han kommer nog att få riktigt blå ögon vilket jag tycker är såååå fint, Henrik har riktigt bruna ögon.

Henrik har mammas bruna ögon...fast jag har ju mina kvar???


Nu ska jag ut med hundarna, Rickard får sitta i sele på magen. Allt gott!//Emelie






 
 
Sanna

Sanna

20 januari 2009 13:38

Underbart fina människovalpar! Kanske Rickard är en liten gremlin? :o)

Bara ett par veckor kvar till Sala. Är du laddad?
Hörs. Kram.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

 
Sandra

Sandra

20 januari 2009 21:36

Så stor han blivit lille Rickard.. Han växer som bara den, så otroligt söt. Tredje och fjärde bilden tycker jag minsann att man ser ett litet leende om inte annat så i ögonen :). Henrik är lika söt som vanligt!

Nej det stämmer som du säger att Maddox som var störst i D-kullen är inte störst nu ;). Men han är mattes älsklings kille. Och nu ikväll så har vi varit iväg och tränat en sväng vilket var ett tag sedan men alla momenten sitter kvar och matte blir så stolt ;).

Ha det så bra!
Kramar

http://lanquist.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

20 januari 2009 23:40

Härliga foton på vackra Bernerdamer. Och korten på småkillarna är mycket fina. De sätter fart på min önskan om att få bli farmor snart. Men den risken är nog liten, för mina pojkar har inte en tanke på att skaffa barn än på ett tag.
Ha det gott
Kram
Marianne

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards