Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Lite träning

Av Emelie - 22 januari 2009 16:38

Idag på promenaden så tränade jag lite utställningsträning med flickorna. Jag tog dom en och en. Tänkte även för skoj skull träna lite med Fjollan även om hon inte ska ställas ut. Men det märks att jag i princip aldrig tränat stående med Fjollan. Hon står som en påse nötter OM hon står, hon är snabb som sjutton med att sätta sig. Fjollans trav är jätte fint när hon travar fritt men när jag ska trava med henne i koppel så studsar hon fram och undrar när hon ska få godis! Jag skulle nog kunna träna upp lilla Fjoll också men det känns inte så viktigt att ställa ut henne. Jag har två blåa band på Fjollan i öppen klass på rasspecial med fin kritik vilket jag är tacksam för, bättre än så kan inte Fjollan få. Det blev en liten fotosession med Fjollan istället för träning. Vädret var grått men det blir fina bilder ändå med min fantastiska kamera. Här är hon min lilla veteran!





Typiskt Fjollan när det är skare på snön, skööönt tycker Fjoll!

 Åååå vad jag önskar att Fjollan får vara den här friska pigga hunden läääänge, så som hon alltid har varit och fortfarande är!


Jag tränade trav, ståendet och även på att titta på tänder med Tyra. Tyra gillar inte att bli undersökt i munnen av någon. Hon gör allt hon kan för att åla sig ur greppet. Vi har gjort stora framsteg. Jag har lyckats ganska bra med att belöna i exakt rätt sekund. Hon börjar fatta att det inte blir godis om hon försöker kränga sig ur. Jag har försökt att förlänga tandinspektionen. Och som sagt, det funkar bra här hemma och när jag gör det (för det mesta ska tilläggas), men hur det blir i Sala??? Det får jag se då! Ståendet funkar riktigt bra också. Nackdelen med att träna själv är att jag har svårt att se om hon står perfekt, jag försöker ju även här belöna i rätt sekund när hon står helt perfekt. Jag försökte inspektera och medans jag gjorde det så tog Tyra några steg, så det skulle vara bra att ha ett tränat öga som tittar på när man tränar. Eftersom att jag vet att mina flickor är lite för nätta i typen så vill jag visa dom från sin absolut bästa sida, så att dom kan vinna poäng på sina fördelar som dom faktiskt också har.


Tränade även med Doris. Det märks att jag har börjat träna hyfsat tidigt och konsekvent med Doris och även med Tyra just med ståendet. Så chansen finns att det kan gå riktigt bra i Sala, både för Tyra och för Doris. Och då menar jag att jag nog kan visa upp dom bra, vad domaren tycker det kan jag inte styra över eller träna på. Jag är nöjd om domaren tycker som jag. Jag vet ju vilka brister/fördelar jag tycker att mina hundar har. Stämmer det med domarens åsikt så är jag nöjd. Och ännu gladare blir jag om domaren tycker att deras fördelar räcker för ett rött. Doris har ju lyckats charma till sig ett rött band tre gånger på rasspecial (bloggarens redigering: TVÅ rasspecialer ska det ju vara, först fick Doris rött i juniorklass i Karlskoga och sen förra året i Sala, unghundsklass. I år ställs Doris i öppen klass). Skulle nog bli lite förvånad om Tyra lyckas få ett rött, men jag är nöjd om hon får ett blått bara kritiken är rättvis.


Doris starka sida är ett vackert huvud, både på ut och insidan.


Vi får se vad domaren i Sala tycker??? Det får ni givetvis veta, men det blir nog många inlägg här i bloggen om annat innan dess.


Pappa busar med Rickard så att mamma lyckas fånga Rickards underbara skratt på bild!





Allt gott!//Emelie

 
 
Sandra

Sandra

22 januari 2009 20:40

Så fin hon är Fjollan! Hon har en rejäl och fin päls. Det ser så härligt ut där hon flyger och leker i snön. Doris är oxå väldigt vacker. Din kamera må vara bra för du får riktigt fina bilder. Man kan nästan höra Rickards skratt genom rutan, så söt..

http://lanquist.bloggagratis.se

 
Sandra

Sandra

22 januari 2009 20:44

Jag glömde ju att skriva en sak.. Har du inga fler ägare med hundar som du kan öva med för om ni är fler som tränar samtidigt så kan ni ju exempelvis kolla tänderna på varandras hundar och titta och ge varandra tips och idéer.. Det brukar fungera väldigt bra faktiskt..

Kram igen :).

http://lanquist.bloggagratis.se

 
Annica & Prinsen

Annica & Prinsen

24 januari 2009 10:23

Va fin han är din "älvlika" gosse Rickard :-)
Bara för att jag läste om din beskrivning på hans öron, hihi. Tyckte mig se likheter, Prins är rätt lika Fjollan iallafall på dessa kort. Prins följer med mig till Karlstad nu för tiden och gör sig helt oumbärlig, hehe, Verkligen bästa berner i hela vääärlden ;-). Dina berner är oxå ok..!
Ha det bäst å hälsa familj!
Kram från oss

http://kronholm.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards