Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 24 januari 2009

Efter regn kommer solsken

Av Emelie - 24 januari 2009 19:15

Nu är min hemsida uppdaterad. Denna gångens uppdatering känns lite mer angelägen.


Jag har knåpat ihop en artikel som publicerades i senaste numret av Sennenbladet. Den är nu även inlagd på min hemsida. Ni kan komma in på artikeln från nyheter-knappen.


I november 2007 deltog jag i RAS-konferensen för berner sennen. På denna konferens presenterades sjukdomsstatistik för alla hundraser som försäkringsbolaget Agria sammanställt. Visst får man alltid höra hur sjukdomsdrabbade våra berner sennenhundar är men det var onekligen tungt att få stapel på stapel presenterad på overheaden på konferensen. Inge kul information. Avslutningsvis ställde kvinnan från Agria (minns ej namnet) frågan till oss uppfödare: "Och vad ska ni göra åt detta?". Ja, tänkte jag. VAD SKA VI GÖRA SOM VI INTE REDAN GÖR?


Med en minst sagt tung och maktlös känsla så puttade jag undan informationen långt bak i hjärnan.


Under 2008 har min uppfödning varit extra drabbad. Det hela kulminerade när min älskade Bimbo blev sämre och sämre och till sist konstaterades en elak cancer som efter obduktion diagnostiserades som malign histiocytos. Hon fick somna in för gott på min och Stefans bröllopsdag den 14:e juli.


Informationen från RAS-konferensen gjorde sig påmind igen och jag ville göra något. Detta något blev att jag knåpade ihop en artikel för vår rastidning. När jag skrivit den så skickade jag den till Lisbeth Plant i Kanada och till Jane Ankarbäck i vårt avelsråd. Det blev några redigeringar, tillägg och omskrivningar fram och tillbaka innan jag kände att den var färdig. Sanna Westman fick sedan vara sista språkliga anhalt och den putsades lite till. Tack för er hjälp och ert engagemang.


När den så var helt färdig så skickades den till vårt avelsråds ordförande, Berndt Klingeborn för ett sista "godkännande". Jag blev väldigt glad när jag fick ett mycket positivt svar ifrån honom. Det känns ju viktigt för mig att artikeln fyller ett gott syfte för rasen.


Vi har mycket sjukdomar i rasen. Statistiken just nu säger att endast 30% av alla berner passerar 10 år. Svenska Sennenhundklubben driver ett projekt där man vill ta reda på hur gamla våra berner verkligen blir och vad dom dör av. När man tittar på delresultatet på Svenska Sennenhundklubbens hemsida så ser man att bara en bråkdel av Sveriges registrerade berner har registrerats där...ännu, min förhoppning är att fler registrerar sina berner där!


Trots allt så känner jag mig positivt inställd till att vi alla tillsammans kommer att kunna förbättra hälsostatistiken för bernern. Inget ont som inte för något gott med sig.


Jag avslutar dagens blogg med några färska bilder på en favorit här i bloggen, Fina Rossinas Fine Faust "Zero"! Han är en av de fyra berömda "Paddvalparna". Han har peppar, peppar, mått bra sen han tillfrisknade från AM (hjärnhinneinflammationen). Han har dessutom helt underbart goa ägare som jag kontinuerligt får dom härligaste mailen från med uppdateringar om Zeros liv och leverne. Han är inte alltid den lättaste att ha att göra med...men den underbaraste hund man kan tänka sig enligt husse och matte!

Och den vackraste!

Att hoppa upp på stenar är bland det roligaste som finns!

Zero och bästisen Bamse hoppas på att få nåt gott!?

Tittut i lingonriset!

Jag och min MATTE!


Allt gott!//Emelie

 
 
Annelie

Annelie

25 januari 2009 09:21

Jag förstår att du har legat i.
Visst är det tråkigt att det finns så mycket sjukdomar på vår ras och jag tycker nog att vi med rasen försöker så gott vi kan.

Igår tog jag beslutet att det inte blir någon parning med Loka. Det verkar som om löpet inte vill blomma ut ordentligt. Så vi får se hur det blir till nästa löp.
Men vi har ju våran lilla Hillevi att vara glada över *ler*. Just nu är hon som en spärrballong och man kan ju förstå henne att det är lite tungt. Men hon kämpar vidare och håller tackten med våran Berner Mimmi.

Ha en trevlig dag

http://www.vitaalvan.se

 
Linda och Nova

Linda och Nova

25 januari 2009 12:06

Vad bra du skrivit!! Är för synd att berner är så drabbade och att det inte lever alltför länge. Man kan bara hoppas att hälsostatistiken förbättras så att våra berner får ett friskt långt liv.

Kramen!

http://runezzazanovaadelle.se

 
Lena

Lena

25 januari 2009 14:24

Kanon Emelie !

Kunde inte gjort det bättre själv "ler". Vi måste kämpa för vår underbara ras Berner Sennen eller är det Berner Perser hm hm hm. Undrar ibland vad jag har fått hem i min lilla Tindra. Nu hoppar hon sen en vecka upp i soffan som om hon inte gjort något annat i hela sitt liv.

Kram Lena

http://www.heimarkenskennel.se

 
Sanna

Sanna

26 januari 2009 10:24

Även de tråkiga sakerna måste diskuteras öppet och din välskrivna artikel är ett utmärkt startskott för just denna öppenhet. Nu gäller det att alla hjälps åt för att Bernern bara ska bli friskare.

Vilken härlig bild på Fjollan på hemsidan! :o)
Kramar från oss.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

 
Bernwikarna

Bernwikarna

28 januari 2009 15:03

Hej!
Det var en mycket bra artikel du skrivit. Vi måste jobba på att få en friskare ras. Lycka till med din uppfödning.Mvh Lena

http://www.bernwiks.se

 
Carina

Carina

29 januari 2009 02:16

Jättebra artikel som du hade knåpat ihop. Givetvis vill man ju att våra älskade hundar ska vara så friska som möjligt.

Kram Carina

http://www.eklovenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards