Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Emelie - 11 februari 2009 11:48

Fick ett mail från Fine Franz´ "Lokes" nuvarande matte.


Loke köptes av en jätte gullig familj. Loke visade sig vara en livlig valp som behövde tydliga gränser. Familjen som köpte honom ville allt för väl och hade allt för mjuka silkesvantar på sig.


Som uppfödare så känner jag mig skyldig. Min första berner var ett riktigt envist yrväder. Samtidigt så var hon väldigt mjuk och känslig. När jag levererar valpar så försöker jag ge råd. Detta har jag märkt kan resultera i att valpköparna kan bli rädda för att bli för hårda mot sina hundar.


I Lokes fall så spårade det ur. Han fick inga tydliga gränser och blev då stressad eftersom han inte visste vilken plats han hade. Han blev en olidligt jobbig valp. Antagligen så frågade familjen veterinären om råd. För Loke kastrerades redan vid 6 månaders ålder. Detta hjälpte givetvis inte då problemen inte var relaterade till någon sorts hormonell aggressivitet som veterinären tycktes tro???? Det var inte frågan om aggressivitet över huvud taget utan om en envis valp som hela tiden testade och testade och testade...


Loke togs om hand av hussen i familjens syster med sambo. Loke som var en framåt speedad kille skulle fram till varenda hund och människa dom mötte. I en tumultartad brottningsmatch när dom försökte stoppa Loke i hans framfart så bröt Loke benet.


Jag var i kontakt med familjen några gånger men förstod aldrig vidden av problemet förrän matten fötvivlad ringde mig för att hon inte visste vad hon skulle göra med sin aggressiva hund!? Jag blev chockad när hon beskrev vart det barkat hän. Dessutom så hade dom fått rådet av veterinären som dom åkte till med Lokes brutna ben, att det enda som var kvar att göra var AVLIVNING!!!!????


Loke var nu 8-9 månader. Jag hade precis köpt tillbaka Fritz och var ju dessutom gravid. Efter samtal hit och dit så ringde jag upp den förtvivlade matten och sa att om dom bestämde sig för avlivning så tog jag honom istället, på något vis skulle jag lösa det.


Men det löste sig till det bästa. Hussens syster med sambo ville göra allt för Loke. Dom kontaktade hundpsykolog. Hundpsykologen satte genast fingret på problemet och sakta men säkert med tydliga gränser så har Loke förvandlats till en lugn och harmonisk hund.


I helgen fick jag ett mail med bilder på Loke. Lisa, som Lokes matte heter, tränar regelbundet med Loke. Han har visat sig vara duktig på viltspår så det ska dom fortsätta med. Från att ha varit en stressad hund som tuggat i sig fjärrkontroller mm mm så är han nu en lugn och harmonisk kille som älskar att träffa andra berner sennenhundar. Han har skaffat sig en flickvän, Molly, som bor i grannskapet.

 

Några nytagna bilder på Loke.




 

Loke ser väldigt ung ut på bilderna men jag tror att det beror på att dom kastrerade honom så tidigt. Han har inte fått det där maskulina utseendet som kommer fram tills dom är 3-4 år. Men huvudsaken är ju att han mår bra! Blir minst sagt mörkrädd när jag hör vad en legitimerad veterinär ger för råd bara sådär!!!!!?????


En god kontakt med mina valpköpare är guld värt! Och det tycker jag att jag har med de allra flesta av er. Tveka inte att höra av er! Och tusen tack till dig Lisa som ägnat och ägnar så mycket tid och arbete på Loke och jag hoppas innerligt att få träffa er snart!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards