Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Seriös???

Av Emelie - 12 februari 2009 15:25

Är jag en seriös uppfödare?? Ja, om det tvistar de lärde...har jag hört ;-). Snack går i denna värld som i alla andra världar.


Kan bara säga att jag vet mer idag än när jag började och jag tänker å ena sidan annorlunda  men inser även att jag å andra sidan tänkt ganska bra från början... Att omvärdera och tänka om på grund av mer kunskap är väl positivt??? "Kunskap är hälsa" heter ju artikeln jag skrivit och att samla så mycket kunskap som möjligt är omåttligt intressant för mig och jag tror att det är ovärderligt positivt för aveln. Att kunna allt när man börjar tror jag är omöjligt. Viss kunskap får man bara genom erfarenhet. Det viktiga är väl att inte stagnera utan lära så länge man lever och kunna omvärdera sina tankar??? Sjuka hundar vill ingen seriös uppfödare föda upp men alla seriösa uppfödare föder upp sjuka hundar...OCKSÅ, det går inte att undvika. Hundar är inga apparater som vi kan garantera lever och mår bra X antal år. Så fungerar inte naturen.


Min erfarenhet är att det finns många seriösa uppfödare som brinner för denna ras och vill arbeta för att förbättra hälsan. En öppen konstruktiv dialog mellan oss (för jag betraktar mig som seriös:-)), tror jag bådar gott för denna ras. HUR vi ska gå till väga finns det nog lika många tankar om som uppfödare och så är det. Och det är nog bra, det viktiga är att vi håller dialogen öppen och frågar den det berör om vi undrar något. Vi är och tänker olika men om vi kan respektera att det finns många vägar så blir allt så mycket lättare. Det är bra för Bernerns hälsa att vi är många, det gör att avelsbasen blir bredare, vilket är en positiv aspekt på rasens hälsa! Vi behövs allihop!


Och visst kan man undra ibland om man är seriös, synen som möter mig när jag kommer hem...sådan mor sådan dotter...

...galen dotter Tyra...normala Doris kikar fram.

snart över grinden...

Husse lever i illusionen att han ska kunna få Tyra att stanna i hundrummet. Han har höjt grinden två gånger, sista gången så satte han dit en planka UNDER grinden så att inte Tyra ska kunna välja den vägen! Man är väl inte dum, tänker husse!

När Tyra nådde golvet med framtassarna så slog hon nnnnästan en kullerbytta för att grinden har blivit så hög. När vi är borta så är det bra att ha dom i hundrummet eftersom det är omöjligt att hålla golven fria från leksaker...och alla är inte hälsosamma att stoppa i munnen, vilket Tyra gärna gör som ni ser.


Appropå avel...

Min son Henrik 3 år om en vecka!


Allt gott!//Emelie

 
 
Sanna

Sanna

13 februari 2009 16:31

En seriös uppfödare har hjärtat på rätt ställe och ser till hundarnas bästa. Du tillhör absolut den gruppen.
Stor kram från oss.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

18 februari 2009 18:03

De flesta uppfödare anser sig nog vara seriösa om man frågar dem och jag kan inte annat än själv tycka att så är fallet..

Visst föder alla upp hundar som drabbas av sjukdom både i valpålder och i vuxen ålder. Detta är ju helt oundvikligt då man inte har facit i hand innan valparna är födda.

Och inte ens den bäste siare inom hundvärlden kan förväg lista ut att två till synes friska individer ska få problem med någon eller flera avkommer. Hade vi kunnat det så skulle alla hundar leva ett långt och friskt liv.

Och det är få uppfödare som medvetet avlar på sjuka hundar och sedan slår sig för bröstet och tycker att de själva är seriösa, oavsett de använder avelsdjur som är konstaterat bärare av genetisk sjukdom som deras avkommer drabbats av.
Det är nog helt enkelt bristen på kunskap och en stor portion ansvarlöshet som driver dem vidare. För har deras rasklubb sagt okay så anser en del att de inte har något eget ansvar, för har man fått frikort så är det är bare och åk ….

Ha det gott.
Kram
Marianne

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards