Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 1 april 2009

Lite mer tankar

Av Emelie - 1 april 2009 14:45

Jag hade först inte tänkt kommentera programmet om hundavel som sändes på TV i söndags. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta ämne då detta med hundavel upptar en stor del av min tankeverksamhet. Att bara skriva ett kort inlägg kan nästan bara bli missvisande.


Det är bra att sådana här program visas. Jag skulle önska att man följde upp detta program för att få en mer nyanserad bild på det hela. I programmet visades också hur en kvinna som var "vanlig" hundägare till rasen King Charles Spaniel kämpade, mycket i motvind, för att man skulle beakta och motverka en vanligt förekommande hjärnsjukdom i rasen MEN det var även en uppfödare i rasen som tacksamt berömde denna kvinnas engagemang och arbete och tyckte att varje ras behövde en kvinna som hon.


Det är så otroligt mycket att ta hänsyn till när man avlar, det är inte svart eller vitt, rätt eller fel. Valpköparen ska kunna lita på oss uppfödare att vi gör vårt yttersta för att avla fram så friska och sunda hundar som möjligt. Några garantier kan vi givetvis inte lämna annat än att föräldradjuren är fullt friska fram till parningstillfället. Att ifrågasätta andra uppfödares val av avelsdjur är för mig helt ointressant. Var och en känner sina hundar bäst och gör sina omdömen utefter de regler som råder inom rasen.


Att blandrasavel skulle vara mer hälsosamt betvivlar jag starkt. När jag bodde i Stockholm så träffade jag ofta andra hundar och hundägare på mina promenader med Rossina, väldigt ofta blandraser. Visserligen är blandrasavel obesläktad, men kunskap om den genetiska bakgrunden är ofta obefintlig.


En hundägare till en ganska stor blandrashund med flera olika raser i som jag inte minns vilka, deklarerade väldigt tydligt för mig att ALLA renrasiga hundar hade dålig mentalitet, dom var helknäppa helt enkelt. Han beklagade sig väldigt över att inte hans tik som var världens trevligaste hund hade gått i avel. Detta direkt efter att ha berättat att hon åt smärtstillande för att hon hade så ont i sina leder. Även pappan till hunden som han också hade ägt hade fått äta smärtstillande för sina leder!!?? Jag kommenterade givetvis inte detta, utan tänkte i mitt stilla sinne att avel byggt på fördomar inte främjar hälsan på hundar vare sig det rör sig om renrasiga hundar eller blandrashundar. Nej jag hävdar fortfarande att kunskap är hälsa och för att vi ska få kunskap om våra hundar så måste dialogen vara öppen, inte fördömande.


Allt gott!//Emelie

 
 
Kicki

Kicki

2 april 2009 08:30

Såååå klokt skrivet Emelie....
jag såg aldrig TV dokumentären, men har förstått att ja kanske borde ha gjort de!!!
de e mkt hyss hyss i hundvärlden, vilket är mkt olyckligt. Men så länge man själv gör sitt bästa och gör det man tror blir bättre än/lika bra... föregångaren, ja då har man iallafall försökt!!!!
Ha de gott Emelie....njut av våren som ÄNTLIGEN har kommit....lärkan drillar i skyn, här hos oss...de e ljuvligt!!!
Kramar kicki

http://www.rickebyhundhotell.se

 
Sanna

Sanna

2 april 2009 09:24

Kloka ord.
Om alla resonerade lite mer i de banorna så skulle kanske "hundvärlden" vara ett bättre ställe för såväl hundar, uppfödare som valpköpare; istället för att bädda för ökad konkurrens och illvilja.
Efterlyses: öppenhet och positiv anda.

Kramar från oss i vårsolen.

http://www.bernerbloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards