Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

B-kullen 6 år idag!

Av Emelie - 26 juni 2009 12:07


Berta "Molly" och Bull ur B-kullen. Här tillsammans med sina ägare på träffen vi hade 2:a maj i år. Idag fyller dom 6 år (Molly och Bull alltså)! Bill "Molltass" och Bossa fyller också 6 år idag.


Så har man en ny dator! Den andra ska till skroten. Annars skulle nog ett museum passa, den var visst 10 år!!! Så den har gjort sitt. Som tur var så hade den inte hunnit krascha så jag har allt kvar, nu i den nya. Vi har dessutom en extern hårddisk där vi ska lagra allt också. Inga bilder på varken barn eller hundar får försvinna!


Idag fyller B-kullen 6 år! GRATTIS! Och idag kan jag med säkerhet bekräfta att Bull ska bli pappa. Amelia börjar bli tydligt tjock om magen. Stamtavla för  de kommande valparna finns under "Nyheter" på hemsidan, även telefonnummer till Bosse och Katy som är uppfödare till kullen.


Doris har gått 3 veckor och 3 dar sen Barolo gjorde sina snabbvisiter. Doris har visat några tecken men jag vet ju hur skendräktiga dom blir när dom själva tror att dom är dräktiga. Igår var jag säker på att hon var dräktig för hennes spenar var så tydligt rosa men sen tittade jag på Tyras spenar och då tyckte jag att dom var lika rosa... Doris äter lite dåligt på mornar men är manisk efter annan mat än fodret och hon kräktes några gånger i förra veckan...???


Det som talar för en ev dräktighet är att jag tror Barolos visiter kan ha varit perfekt tajmade, när äggen var mogna. Det som talar emot är att det inte blev någon hägning.


Jag håller er underrättade!


Annars så njuter jag av sommaren. Jag klagar INTE på värmen men man måste vara försiktig med sina hundar. Inga längre promenader när det är för varmt och vistelse i stillastående bilar är definitivt FÖRBJUDET.


För tre år sen var vi ute på promenad vid niotiden på kvällen under en varm period på sommaren. Det var Rossina, Fjollan och Bimbo. Henrik var bara några månader och jag bar honom i sele på magen. Stefan var med. Han har nämligen koll på hundarna till skillnad från mig ;-)...om ni frågar honom. Dom fick därför vara lösa. Även Rossina som var väldigt benägen att dra fick vara lös. Det bar sig inte bättre än att Fjollan och Bimbo drog, inte Rossina!!! Dom kom inte tillbaka så vi gick hem. Jag var tvungen att amma men Stefan tog bilen och åkte direkt tillbaka till skogen. Han hittade snart Bimbo sittandes på vägen och när han gick ur för att släppa in henne i bilen så kom Fjollan raglandes ur skogen. Hon raglade direkt fram till ett dike där hon ramlade i med huvudet under vattnet. Stefan fick bära henne ur diket och in i bilen. När han kom hem duschade han av henne med kallt vatten "för att hon var så skitig". Detta var tur och helt rätt eftersom Fjollan fått värmeslag som är livsfarligt för hunden. När han duschat av henne kom han in till mig och berättade vad som hänt. När jag kom ut i hundgården så var Fjollan alldeles vinglig och groggy. Hon drack massor med vatten under natten och kräktes upp massor med vatten men hon var som vanligt nästa dag. Åt och var pigg som vanligt men jag såg på hennes ögon att hon inte var helt som vanligt. Några dagar gick och Fjollan fortsatte att må bra och även hennes uttryck i ögonen blev som vanligt.


När jag sen skulle para Fjollan med Edets Clapton "Bigge" kollade jag henne för säkerhets skull lite extra hos veterinär och tog bla ett blodprov för att kolla att Fjollans inre organ fungerade som dom skulle. Alla värden var bra. Fjollan och Bigge parade sig glatt men jag tror jag var för tidigt ute med Fjollan så hon gick tom det löpet. Nästa löp blev hon dräktig med Bigge.


Ja, min lilla Fjoll. Hon har varit med om både det ena och det andra men hon har även klarat av både det ena och det andra. En riktig liten krutberner är hon.


Allt gott!//Emelie





 
 
Sandra

Sandra

28 juni 2009 22:23

Välkommen tillbaka, man har faktiskt hunnit att sakna din blogg även om du inte var borta någon längre evighet;). Jag var oxå så duktig att spara över alla saker på en extern hårddisk och nöjd över att man kunde använda den som en större disk så att säga tills den kraschade... Många bilder försvann :(, så nu har jag lärt mig att med jämna mellanrum bränna över bilderna till en skiva för att ha en backup :).. kram på er!

http://lanquist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards