Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under juli 2009

Av Emelie - 11 juli 2009 23:49

Ja skendräktiga tikar kan lura skiten ur en!


Jag har trott att slempropp är ett säkert tecken, men nu fick jag veta att även slemproppar kan komma på tikar som inte är dräktiga!


Två gånger har jag varit med om att vattnet gått på skendräktiga tikar. Första gången var det Rossina som inte var parad och jag visste säkert att hon inte blivit tjuvparad. Hon var alltid så skendräktig så jag blev inte ens förvånad. Andra gången gick vattnet på Fjollan på utsatt dag efter tre bra parningar, jag hade ultraljudat henne och hon var tom. Men givetvis hastade jag iväg till veterinär på jourtid och röntgade Fjollan som fortfarande var lika tom.


En gång kom något slemproppsliknande på Bimbo efter en misslyckad parning. Bimbo hade träffat en hane som kanske varit där (tror inte) men det blev ingen riktig parning, hanen ville inte men Bimbo ville. Men den slemproppen var gulare än dom brukar vara och kom dessutom redan i tredje veckan.


Doris slempropp kom i 5:e-6:e veckan då dom brukar komma på mina tikar när dom är dräktiga och såg dessutom ut som dom brukar göra när tiken är dräktig. Tycker mig även ana att Doris börjar bli lite rund om buken. Men det kan vara inbillning, säker är jag fortfarande inte!


Jag säger bara det...skendräktiga tikar kan luras!! Det är då ett som är säkert iallafall!


Tycker själv att detta är riktigt spännande, men kan säga att jag skulle bli VÄLDIGT besviken om Doris är tom nu! Ska som sagt ringa till veterinären  på måndag. Den enda som jag litar på när det gäller ultraljud var på semester i förra veckan, vet inte när han kommer tillbaka? Jag får veta på måndag!


Spännande fortsättning följer alltså...spännande för mig iallafall!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 10 juli 2009 21:56

 

Doris myser på köksgolvet. Henrik och Rickard gillar Doris mjuka päls.


På måndag måste jag ringa veterinären. Jag måste göra ultraljud på Doris.


Sen Doris var i tredje veckan har jag tittat och tittat efter tecken. Och så säger jag åt mig att sluta, klart hon inte är dräktig, det blev ju ingen hägning. Och så säger jag till Stefan "Doris är nog inte dräktig", "i morse så kräktes hon två gånger" säger Stefan och så hoppas jag igen...


Jag tittar och tittar på Doris så att ögonen nästan trillar ur. Men hon ser inte det minsta dräktig ut. "Nej nu anmäler jag henne till utställningar, det är klart att hon inte är dräktig". Nästa morgon finns tre droppar blod på golvet där Doris  sovit själv. Inget blod kommer när jag tittar, men dessa tre droppar då??? Tikar kan liksom vi människr blöda lite under dräktighet...


Några dagar går och jag bestämmer helt enkelt att nu får jag sluta hoppas. Doris ser minst dräktig ut av alla mina tre, slank och fin. Men man har ju hört om valpar som gömmer sig... Nej, sluta!!! Jag anmäler NÄSTAN Doris till Askersund men det slutar ändå med att jag bara anmäler Tyra.


Och så idag på promenaden höll jag på att tappa hakan. Det hänger en slemsträng från baken på Doris!!!! Jag har aldrig sett en slempropp på en tik som inte är dräktig! Nu måste jag göra ultraljud. Där är definitivt inte många. Och om där bara är en valp så vill jag vara förberedd, för då kan det bli svårt vid valpningen.

Verkar som om dessa vackra tu ska bli föräldrar ändå!


Nu hoppas jag att "min" veterinär är tillbaka från semestern snart så att han kan göra ultraljud på Doris!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 9 juli 2009 19:22

Nu är Tyra anmäld till Askersund.


Jag känner mig helt säker på att Doris inte har några valpar i magen. Väldigt tråkigt men inget ont som inte för något gott med sig. Min plan är att para Doris igen nästa löp, återstår att se vad Doris plan är då??? Jag är väldigt förtjust i Barolo och just till Doris men naturen (Doris) och jag var inte överens om det denna gång och jag tänker inte bestämma vem Doris ska få träffa nästa gång nu.


Doris är jätte blank och fin i pälsen men jag har klippt runt hennes fukteksem som fö läker jätte fint, så jag anmäler bara Tyra till Askersundsutställningen som är 8 augusti. Jag avvaktar med att anmäla till Norrköping, men hoppas kunna anmäla både Tyra och Doris till Norrköping som är lördagen 15 augusti.


Tyra har fortfarande inte börjat löpa. Om det är så här långt mellan Doris och Tyras löp nästa gång så planerar jag att även para Tyra nästa löp. Så då får vi se vad naturen planerar om ca ett halvår??? Jag hoppas att mina och naturens planer stämmer bättre då!?


Nu ska jag och Tyra träna lite ringspring och Doris får följa med som sällskapsdam till Askersund för jag tänker visa upp Doris för Doris pappas uppfödare Tina som ska jobba på Askersundsutställningen. Jag är nämligen omåttligt stolt över min vackra behagliga Doris!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 6 juli 2009 13:27

Är lite låg. Misstänker starkt att Doris är tom. Det är alltid lika tråkigt när det blir så. När det gäller Doris så tvivlar jag starkt på att hon någonsin kommer att få valpar. Hon ville ju inte para sig! Så fort Barolo var där, för det var han flera gånger, så hoppade Doris åt sidan så att han gled ur. Rossina var lika dan, hennes förste hane Bamse som är far till Rossinas enda kull (Fjollan och 12 till) lyckades! Men sen släppte hon aldrig till trots att jag lät henne dejta flera trevliga kavaljerer. Men jag försöker igen med Doris. Skulle gärna vilja ha Barolo, men borde kanske prova en annan hane?? Inga beslut tas nu iallafall. HELT säker är jag ju inte på att hon är tom men...


Doris mor Bimbo var däremot väldigt lättparad. Även mormor Fjollan. "Problemet" med Fjollan var att hon nog släppte till lite tidigt några gånger. Fjollan gick tom några gånger hon med, trots bra parningar, men fick valpar löpet efter med samme hane. Andra gången kollade jag alltid Fjollans höglöp med blodprov. Det här med parningar...man tror att det är bäst att göra si men så gjorde man så och när man gjorde si blev det valpar ena gången men inte nästa och så gör man så och då blir det inga valpar heller fast så gör man så och då blev det och...


Jag gör som sagt inget ultraljud på Doris. Är så tråkigt med ultraljud när man misstänker ett negativt svar...förståss. Dessutom så tänker jag nog ställa Doris på någon lämplig utställning i augusti om hon nu är tom. Då är det inte så smart att raka Doris mage!


Ja, ja, vi får väl avvakta lite till...


När det var varmt en dag och Tyra hade badat gyttjebad dan innan så kallduschade jag Tyra och Fjollan. Inte Doris eftersom hon har ett litet fukteksem som håller på att läka på ena benet. Har förresten inte rakat där heller även om jag borde för läkningen, omifallatt jag ska ställa Doris. Men det verkar läka bra ändå. Jag gjorde även Fjollan och Tyra lite vardagsfina. Ordentlig genomkamning, behövs speciellt på Fjollan som har väldigt tät päls, ansade lite öron, klippte klor och klippte tassar.


Min kompis Therese fick fotografera när jag ställde upp dom. Fjollan kunde jag inte ställa upp. Hon fick stå som hon stod. Men jag tycker faktiskt att hennes päls blivit lite finare den här gången än förra påpälsningen.

Fjollan


Tyra däremot går det riktigt bra att ställa. Hon och jag var ju på kurs. Med lite träning så kan vi nog bli ganska duktiga i ringen!? Om det nu inte blir några valpar så tänkte jag ställa både Doris och Tyra i augusti. Problemet är bara att dom går i samma klass nu! Så jag måste ha lite handlerhjälp, men det löser sig nog.


Tyra, Fjollans dotter ur Fjollans tredje och sista kull.


Och så har jag fått lite härliga bilder med mailen igen! Zero, eller Fine Faust som han heter i stamtavlan, är en storsimmare! Förra året badade han gärna men ville inte riktigt släppa bottenkontakten men i år så har han simmat!


När man simmar så blir man blöt!

Fine Faust "Zero".


Tack Marie för att du uppdaterar mig med härliga bilder på din härlige Zero så ofta! Jag hoppas ni får tid att svänga förbi här snart!? Hör av er!


Allt gott!//Emelie



Av Emelie - 4 juli 2009 13:14

...tycker Fjollan INTE! Här har åskat rejält. Både igår och i förrgår. Fjollan har blivit åskrädd med åldern. Men rädslan är på en hanterbar nivå. När det börjar blixtra och åska så vill Fjollan vara nära sin matte (alltså mig). När åskan är helt nära så vill Fjollan sitta i mitt knä. Och visst får hon det!

Fina Rossinas Fiordiligi "Fjollan" 8 år och 9 månader.


Jag har under mina senaste lediga sekunder läst Sennenbladet! Mycket intressant och roligt i det senaste numret.


Min mail-kompis Lisbeth Plant skrev underhållande och intressant om den nordamerikanska rasspecialen med föredrag och utställningar och tävlingar och shower. Jag fattar inte helt hur allt fungerar over there men man blev minst sagt sugen på att vara med om ett sådant evenemang nån gång!!! Lång resa bara... Grattis Lisbeth till dina bernerflickor Katie  och Cassies fina resultat! Framförallt så vann det kanadensiska lydnadslandslaget där Lisbeth och Katie är med!


Jane Ankarbäck skriver om Skk:s avelskonferens 2009. Mycket intressant läsning, speciellt för mig som är uppfödare. Jag har även läst om denna konferens i Hundsport Special. Vårt avelsråds sammankallande Berndt Klingeborn, proffessor i veterinärmedicin, var moderator för konferensen. Jane Ankarbäck har jag haft många och långa samtal med sen jag födde upp min första kull 2000. En otroligt trevlig och kunnig människa.


Och jag skrattar alltid gott åt Trines kåserier! Trines matte Ann-Sofie Nordh skriver VÄLDIGT underhållande. Inte utan att de igenkännande skratten är många. Denna gång var det visst en husse som tyckte att matten hade skaffat för många berner...hmmmm, känner igen det där...


Men detta numrets höjdpunkt var ändå när jag bläddrade förbi denna bild.

Rossina tänkte jag. Sen läste jag under och började starkt misstänka att detta var en kullbror till Rossina som fyllt 11 år 28:e februari. Jag ringde genast till Lena på Heimarkens kennel, och visst var det Bellas (som fortfarande lever men börjar bli lite trött...hemma hos Lena) och Rossinas kullbror Heimarkens Belton. Bilden är skannad från Sennenbladet, därav kvalitén.


Sen läste jag en angelägen varning. Det var en drygt sexmånaders bernervalp som blivit väldigt sjuk av fästingmedlet Exspot. Det varnades även för fästinghalsbandet Scalibor.


Det är gift i dessa medel. Jag kan berätta om Fina Rossinas Bull som hade fästinghalsbandet Scalibor på sig. Första säsongerna utan biverkningar men en sommar så skrek Bull av smärta när Bulls husse klappade Bull. När Tomas lyfte på halsbandet så hade Bull decimeterlånga köttsår där under. Jag kan inte annat än fundera över vad dessa giftpreparat gör med hunden om den får utsättas för dessa preparat säsong efter säsong???? Jag tror INTE att deras liv förlängs iallafall!


En kullbror till Doris, Maddox, hade en envis frambenshälta. Ett blodprov visade måttlig förhöjning av antikroppar mot Borrelia. Han behandlades och hältan försvann. Maddox hade fästinghalsbandet Scalibor. Något år senare så fick Maddox en halv ansiktsförlamning. Säker diagnos på varför kunde inte ställas. Veterinären misstänkte att det var den gamla Borrelian som angripit ansiktsnerven. Borrelia är en lömsk sjukdom som kan sitta kvar i kroppen, samtidigt kan fullt friska hundar också ha hög halt av antikroppar mot Borrelia. Personligen så misstänker jag en biverkning av fästinghalsbandet Scalibor som faktiskt även kan ge frambenshälta som biverkning! Svar får vi aldrig.


Idag mår både Bull och Maddox bra UTAN fästingmedel. Maddox kommer däremot aldrig att bli bra från sin ansiktsförlamning och hans ena öga är alltid rinnigt pga denna.


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 2 juli 2009 17:06

Sommaren håller i sig. Varmt idag me. Vi har alla dörrar och fönster öppna och jag håller mig inomhus. Jag är en soldyrkare, men vid sånt här väder så vill jag bara vara vid sjön och bada eller annars hålla mig i skuggan. Kanske blir det bad imorgon??


Upptäckte ett fukteksem på Doris idag. Mina flickor har varit lyckligt förskonade från detta. Rossina hade det en gång, ett litet område på ryggen. Jag tvättade med alsolsprit och såg till att hon inte var där och gnagde för då är det risk att det sprider sig. Det gick bort. Doris eksem sitter lite dumt till, på ett ben så hon har nu tratt för annars är hon där och naggar. Gäller bara att ingen annan av hundarna är där.... Jag hoppas kunna läka det bara med tvättning med alsolsprit morgon och kväll.


Det är fortfarande tveksamt om Doris är dräktig. Hon är nu i femte veckan. Och nu borde det börja synas. Jag avvaktar någon vecka till innan jag uttalar mig säkert. Doris har varit lite tråkig med maten så det är ingen risk att hon är tjock om hon blir rund om magen. Hon har en slank figur men är ganska lång i ryggen, så är det bara några få valpar så kanske det tar lite tid innan det syns. Ingen slempropp har synts till heller. Men som de gamla grekerna sa...Det sista som överger människan är hoppet.


Samtidigt så njuter jag av att ha tre friska bernerflickor här hemma. Förra året vid den här tiden så blev ju Bimbo bara sämre och sämre...och det slutade ju med en enkelbiljett till himlen 14 juli, på Stefans och min bröllopsdag. I år firar vi 5-årig bröllopsdag och jag hoppas ha betydligt roligare på vår dag i år!


Jag fick en hälsning med två underbara bilder på mailen idag. Det är Terese som skickat bilder på Fina Fatima "Lava" . Lava är ju dotter till Bimbo och hon gillar att bada benen i sjön men simma!!!??? NEJ!


Men detta måste varit en varm dag, för när familjen åkte ner till sjön så hann dom knappt blinka innan Lava skuttat ut på bryggan och rakt ner i vattnet!!! Ooooops!!! tänkte Lava, jag bottnar visst inte här, HJÄLP! Hon försökte frenetiskt åla sig upp på bryggan men det gick ju inte att hiva upp 49 kg berner (49 kg i torrt skick! OBS OBS) med bara frambenen. Tereses bror hoppade i till undsättning. Kolla Lavas förtvivlade uttryck!!!

När Lava sen lotsats in på grundare vatten så fick hon tokfnatt av lycka över att känna fast mark under tassarna! Nu tokade 49 kg berner loss på stranden! Ni som sett bernerfnatt vet! Hon blev iallafall inte helt avskräckt för snart var hon i vattnet igen, men hon höll sig på grunt vatten...för säkerhets skull!


Lava har en "lillasyster". Världesn sötaste Petronella! Kolla in denna underbara bild!

Tusen tack Terese för dessa bilder!


Allt gott!//Emelie 






Av Emelie - 1 juli 2009 11:32

Häromdan var vi på stranden. Och inte vilken strand som helst utan TORPA SAND!!! Säger er ingenting, men mig säger det att det är Stranden med stort S.


Det var jag och Henrik och Rickard och så var det en granne Lotta med Henriks kompis Stina. När jag skriver granne så menar jag någon som bor inom en radie på 5-6 km.


Kameran var med så idag bjuder jag på några bilder på barnen.


Först en bild på Rickard tagen nere vid Dalhem (Stefans föräldrahem ett stenkast från där vi bor).


Och så några bilder från Beachen!

Rickard.

Stina moviestar.

 

Henrik.

Stina och Henrik.

Henrik beachboy!


Jag älskar denna värme och sol. Hundarna slappar i skuggan. Stefan tar ut dom tidig morgon och jag sen kväll. Igår åkte vi (jag och hundarna) och badade, glömde kameran. Nu börjar flickorna se skapliga ut igen så snart kommer färska bilder på hundarna in här också.


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards