Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 8 augusti 2009

Av Emelie - 8 augusti 2009 20:23

Idag har Tyra ställts ut i Askersund. Vädret var strålande. Tyra höglöper så vi satte oss först en bit utanför området. Men när hanarna var färdigbedömda så parkerade vi vårt parasoll bredvid ett utställningstält lite bakom de andra. Det visade sig att vi parkerat bredvid dagens vinnare i berner-ringen! Monica Nilsson med make, ägare till dagens BIR (Bäst I Rasen) Zandrinas Quite A Man OCH ägare till dagens BIM (Bäst I Motsatt kön) MULTIChampion Rämmedalens Angela von Hamp! Stort grattis till Monica med make! Trevligt att prata med er idag!


Jag hade inte med mig min fina kamera men jag var givetvis tvungen att fotografera dessa vinnare för dagen med min mobil.

Zandrinas Quite A Man och MULTICH Rämmedalens Angela von Hamp vilar efter strålande framgångar i utställningsringen. Se mer bilder från Askersundsutställningen i Lotta och Bernergossarnas blogg!

Manne var något frustrerad över att en höglöpande Tyra parkerat bredvid honom. Här nosar han en skendräktig Doris i rumpan


Ni kanske undrar hur det gick för Tyra? Jo jag är faktiskt jätte stolt och glad för Tyras prestation i ringen idag. Vi har ju tränat och gått kurs och jag kan inte annat än säga att Tyra skötte sig strålande! Men bandet blev blått. Jag känner mina hundar väl och jag hade faktiskt blivit förvånad om hon fått rött. Tyra är bara två år och mycket händer med en berner fram till dom blir fyra, så om Tyra fortsätter att utvecklas som hon gjort så kanske det kan bli rött i framtiden???

Ståträning med en skitig och ofixad Tyra.

Fina Rossinas Edetyra. Domare: Deschuymere Norman

Öppen klass. Kvalité: 2

Kritik fritt översatt från engelska:

Saxbett. Feminint huvud. Bra stop. Lite snipig i nosen. Mörka ögon. Bra öronansättning. Bra nacke. Skulle kunna vara starkare och längre i bak (vet ej om han menar rörelser???). Bra bröstkorg. Bra skuldra. Medelvinklad i rörelse. Medelbenstomme. Tåtrång i rörelse bak, lös i armbågarna i rörelse.


Här kommer kritiken på engelska, orkade inte skriva den när jag uppdaterade igår:

Scissorbite. Feminin head. Good stop, little snipy muzzle. Dark eye. Good earset. Good neck. May be stronger and longer in back. Good chest. Good shoulder. Medium angulation in rear. Medium bone. Narrow in rear rolling back, loose in elbows in movement.

Tyra nybadad och fixad för utställning.


Tyras session i ringen gick väldigt snabbt men vi väntade ut Tina som är uppfödare till Doris pappa. Tina jobbade på utställningen idag. När Tina var färdig så visade jag Doris för henne. Det var roligt att träffa dig Tina som hastigast!


När vi sen gick mot bilen så såg vi ett gäng amerikanska cockrar med ägare som skulle packa in sig i sin bil. Stefan och jag sa något om att såna hundar var väl inte dom finaste hundar vi tyckte....det skulle vi inte sagt! Dom amerikanska cockrarna blev ursinniga och lyckades slita sig från sina ägare. Dom sprang ursinniga och hoppade på Tyra. Tyra blev lite brydd. Cockrarna hetsade upp sig mer och mer men Tyra svarade inte på nåt vis utan försökte bara komma ifrån bjäbbarna. Doris gick lite bakom och var totalt oberörd. Till sist lyckades ägarna samla ihop sina bjäbbande hundar och vi fortsatte till bilen. Amerikansk cockerspaniel har inte gjort något bättre intryck på oss efter detta... Däremot fick jag ännu ett kvitto på mina flickors stabila mentalitet.


När vi kom hem så åkte vi till en närbelägen sjö och simmade. Egentligen skulle inte Tyra simma eftersom hon är i höglöp, tikarna är lite känsligare för infektion då. Men hon var ju så duktig idag och hon älskar verkligen att simma...

Tyra

Jag, Tyra och Malva simmar.


Allt gott!//Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards