Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Emelie - 12 augusti 2009 13:21

Min lilla pik gav resultat! Idag kom fyra härliga bilder på Fine Faust "Zero" med mailen!!! Tack Marie, jag förstod att det skulle löna sig med lite tjat! ;-)!


Zero hör ju till "paddvalparna" som jag berättat om förut här i bloggen. Zero drabbades av hjärnhinneinflammation när han var ca 7 månader liksom tre till av hans kullsyskon. Dessa fyra plus en till i kullen fick förgiftningssymptom efter att troligtvis ha varit på en padda 8 veckor gamla. Jag såg aldrig att dom var på en padda utan bara att en efter en fick symptom som hundar får när dom varit lite för nyfikna på en padda. I samma ordning som dom fick förgiftningssymptom vid 8 veckors ålder (som dom tillfrisknade från inom några timmar) så insjuknade dessa fyra (första, den femte som fick förgiftningssymptom sist vid 8 veckor klarade sig) i AM (aseptisk meningit, hjärnhinneinflammation) med bara dagars mellanrum vid 7 månaders ålder.


Nu är dessa "valpar" två år fyllda och i dagsläget så är jag bara orolig för en av dessa "paddvalpar". Det är Fine Fabian som var den som var först på paddan och alltså först fick förgiftningssymptom vid 8 veckor och även först insjuknade i AM vid 7 månader. Han är onekligen hårdast drabbad. När jag senast pratde med Fabians husse (tidigt i våras) så hade Fabian precis fått sitt andra återfall. De starka kortisonkurerna har dessutom tagit hårt på Fabian. AM behandlas med först en väldigt hög dos kortison (prednisolon) som sedan succesivt trappas ner under en väldigt lång tid. Husse var väldigt ledsen å sin älskade hunds vägnar, hur mycket skulle han låta honom ta??? Jag vet inte hur Fabian mår idag. Jag vet att husse hör av sig om det är något... Jag tänker mycket på Fabian och önskar sååå att han ska få bli fri från denna fruktansvärda sjukdom. 


Peppar peppar ta i trä osv...så verkar de tre övriga drabbade leva ett normalt friskt hundliv idag. Den som jag har tätast kontakt med är alltså Zero. Och Zero mår och har sedan han tillfrisknat från sin omgång av AM mått bra och i dagarna blev han dessutom helt friskförklarad på sina leder! 


En god kontakt med mina valpköpare är väldigt viktig för avelsarbetet. Att få kännedom om vad hundarna jag fött upp drabbas av är jätte viktigt för min planering av fortsatt avel.


Nu till det roliga i dagens inlägg! Fyra härliga bilder på en härlig hund!

Zero busar med bästisen Bamse!

Törstiga!


Dags att plocka svamp matte!

Zero trivs på sin skogstomt!


Tack Marie för dessa härliga bilder!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards