Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2009

YES, YES, YES!

Av Emelie - 17 augusti 2009 14:18

Så var internet och mail tillbaka efter åskvädret i torsdags och jag kan ägna mig åt min last här i livet, BLOGGA!


YES, YES, YES var även mina ord när jag visat Tyra i Norrköping i lördags, hon fick nämligen RÖTT...kort!!?? Dom hade ett nytt system. Dom sparade in på plastbanden och visade kort istället. Ett bra system eftersom att publiken tydligt såg vilken färg, alltså kvalité varje hund fick. Rött kort betyder alltså ett förstapris i kvalité för er som inte är insatta i utställningsvärldens djungel av färger och titlar. När det sedan var dags för konkurrens för alla öppenklasstikar som fått rött kort så åkte Tyra i första gallringen.


Domaren i Norrköping var en glad och generös domare. Kanske därför det var så många berner anmälda....??? 79 stycken! Domaren Jeffrey Horswell tyckte uppenbarligen kvalitén på våra svenska berner var hög eftersom det nästan bara visades röda kort, endast enstaka blå. Jag som annars brukar bli nöjd med blått hade inte blivit det i lördags.


Jag tycker att domaren var duktig. Han kände noga igenom hundarna vilket jag gillar och kritiken som Tyra fick var precis vad jag tycker om Tyras positiva respektive mindre positiva sidor. Och jag måste ännu en gång få skryta om Tyras ypperliga uppförande både i och utanför ringen. Hon visade sig exemplariskt. Tyvärr så satt Tyra och jag gömda bakom ett tält för att Tyra skulle få vara i skuggan innan hon skulle visas upp så jag såg inte så mycket av de andra tikarna i öppenklassen.


Men jag såg öpenklassen hanhundar och jag vill passa på att gratulera Monica Nilsson igen. Hennes hane Zandrinas Quite a Man fick sitt tredje cert och blev alltså CHAMPION i lördags! GRATTIS! Manne som han kallas mindes Tyra väl från förra helgen i Askersund då vi kamperade bredvid Monica. Manne sjöng serenader så fort Tyra och jag närmade oss deras tält!


Vi träffade även Lilian Kandell som har Edets kennel och är uppfödare till Tyras pappa, Edets Clapton. Hon visade sin tik Edets Janice. Janice fick sitt andra cert i Nyköping i söndags! Grattis Lilian! Ett cert till och Janice blir champion!

Tyra i Askersund fotograferad av Lotta Fracke.

Och så till Fina Rossinas Edetyras kritik:

Domare: Jeffrey Horswell  Öppenklass kvalité 1

Good for type. Could have a little more bone and a stronger head. Length in neck. Quite good front. Elbows could be tighter. Good width of chest. Holds a firm topline. Moderate hindangulation. Her balance gives good movements.


Och så min översättning av denna kritik:

Bra för typen. Kunde ha lite kraftigare benstomme och kraftigare huvud.

Längd på halsen. Ganska bra front. Armbågarna kunde vara stramare mot kroppen. Bra vidd på bröstkorgen. Har en fast överlinje. Tillräckliga bakbensvinklar. Hennes balans ger bra rörelser.


Nej nu ska jag skynda iväg! Allt gott!//Emelie

 
 
Lotta

Lotta

17 augusti 2009 17:50

Grattis till rött!
Jag hade lite tänkt att åka och titta i Norrköping, men valde sedan att stanna hemma istället (ångrar mig lite).
Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

 
Maria &Gänget på Ellebäckens

Maria &Gänget på Ellebäckens

17 augusti 2009 20:40

GRATTIS....till Tyras framgångar i ringen.

Ha det gott Maria

http://ellebackens.bloggagratis.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

18 augusti 2009 21:24

Ett stort GRATTIS till fina resultat:)

Ha en kanon kväll, kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

18 augusti 2009 22:16

Grattis, det är alltid roligt när det går bra för hundarna. Rött kort har jag aldrig varit med om, det var smart. Nu slipper man sitta och försöka se vad folk gömmer i handen då de lämnar ringen .
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards