Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 4 september 2009

Av Emelie - 4 september 2009 10:28

Måste inleda med att än en gång tacka för alla gulliga kommentarer om hopp om snar bättring för Doris! Jag är övertygad om att all denna positiva energi som era goda tankar genererar hjälper! Ju mer goda tankar ju mer positiv energi. Detta är en av anledningarna till att jag vill dela detta med er alla här i bloggen. En annan anledning är att min och Doris resa förhoppningsvis även kan hjälpa någon annan.


Om Doris kommer att bli friskare eller sjukare är idag ovisst. Vad som orsakat hennes sjukdom är även det ovisst. Säkert svar kanske jag inte får förrän Doris obduceras, och kanske inte ens då.


Doris aptit är fortfarande god. Men hon har fortfarande förhöjd temperatur. Skadan på Doris njurar går inte att läka. Däremot så avlastas njurarna betydligt av fodret som Doris nu får och som hon kommer att äta i resten av sitt liv. Vad som orsakat skadan kan vara en förgiftning, en infektion eller en njursjukdom eller även cancer förstås, suck.... Det jag med allra största säkerhet kan säga är att det inte rör sig om renal dysplasi eller PNP som den sjukdomen hette innan, Doris är lite för gammal för den. Renal dysplasi är en ärftlig njursjukdom som oftast drabbar hunden innan den fyllt ett år, den leder alltid till att hunden dör. Det finns en eller kanske två (vet ej säkert) ärftliga njursjukdomar till som kan drabba hunden vid lite högre ålder. Även dessa kan leda till att hunden dör. Men vad veterinären sa till mig så går dessa njursjukdomar i skov och kan eventuellt hållas i schack med foder, hur länge är antagligen olika från fall till fall.


Eftersom Doris fortfarande har lite feber så ringde jag veterinären idag och frågade om vi skulle ta ett blodprov för att skicka iväg på analys. Jag vill utesluta att det är någon fästingsjukdom det rör sig om. Fästingsjukdomar är ju som bekant med de flesta av er lömska. Dom kan ge alla möjliga konstiga symptom. Eftersom det är fredag idag så väntar vi till söndag med det blodprovet så att det kommer upp till SLU i Uppsala på måndag. Blodprovet får inte bli för gammalt för att kunna analyseras. Jag ska fortsätta att hålla koll på hennes temperatur så ser vi på söndag hur vi gör. Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag att skicka iväg ett prov. Vi får se och jag håller er underrättade!


Det är ju även ovisst, även om det är en tänkbar slutsats, om det är Doris dåliga njurvärden som orsakat hennes dåliga blodbild. Det är dom röda blodkropparna som inte finns som dom ska. Och trombocyterna är det alldeles för ont om. Jag är inte veterinärmedicinskt kunnig och ville liksom inte höra...även om jag ville höra när veterinären förklarade för mig. Jag är iallafall tacksam för Magnus som är en mycket bra veterinär som jag haft mycket hjälp av sen jag flyttade hit för snart 10 år sen.


Hur det än blir så ska det bli det bästa för Doris. Hon ska inte behöva lida. Hon ska få dö med svansen i topp även om jag innerligt hoppas att det ska dröja flera år. Och möjligheten finns!


Allt gott!//Emelie 


Glömde bort Fjollan! Fjollans hälta är BETYDLIGT bättre idag. Hon får fortfarande rimadyl men jag slutar nog med den snart. Så är hon min lilla Fjoll, jag har liksom aldrig behövt oroa mig på allvar för henne! Peppar peppar ta i trä....är väl bäst att jag tillägger ;-)!


Goda tankar=positiv energi! TACK alla bloggläsare!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards