Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 10 september 2009

Av Emelie - 10 september 2009 10:28

Veterinären pratade med SLU igår. Provsvaren om fästingsjukdomarna var inte klara igår men jag hoppas få svar idag.


Bristen på de röda blodkropparna beror högst troligt på Doris njurskada. Njurskadan är upptäckt relativt tidigt vilket bådar gott för Doris framtida hälsa. Och att värdena förbättrats på en knapp vecka är ju också ett mycket gott teckenGlad.


Att det var för få trombocyter beror INTE på njurskadan så det värdet oroade mig och veterinären och han bad därför SLU titta närmare på dom. Det visade sig dock att trombocyterna låg inom normalvärdet när SLU räknade domSkrattande! Magnus, som "min" veterinär heter, förklarade för mig att på vissa individer så kan trombocyterna klumpa ihop sig och provsvaret kan då bli missvisande. Så troligtvis har Doris trombocytvärde inte varit så dåligt som vi befarade! Doris levervärden såg också ok ut, dom kollades i måndags.


Läget just nu är att invänta provsvar om fästingsjukdomar och beroende på vad dom visar så går vi vidare med ev medicinering.


När det gäller Doris njurskada så har jag gott hopp om att Doris kommer att må bra länge till genom att äta specialanpassat foder oavsett vad skadan beror på. Doris hann aldrig bli riktigt sjuk utan det var många småsaker som gjorde att jag ville kolla hennes blodvärden (lite dålig aptit fast inget markant, att hon tappat i vikt mer än hon borde i relation till den något dåliga aptiten, att hon fick fukteksem som hon aldrig brukar få, dålig lukt ur munnen som tilltog). Med Bimbo färskt i minnet så blir man ju lätt lite nojjig vilket inte var så tokigt i detta fallet. Doris njurvärden är nu måttligt förhöjda och då speciellt creatininet. Det är först när det är kraftigt förhöjt som man tydligt börjar märka att hunden börjar tackla av. Doris har hela tiden haft fullt ös i skogen vilket ändå gjort att jag inte oroat mig...förrän jag såg hennes blodvärden... Tack vare att njurvärdet inte blivit såååå dåligt så ger det bättre chanser för Doris i framtiden med hjälp av fodret! Sen får man ta dagen som den kommer, man vet aldrig. Men så är ju livet som sagt, det finns inga fallskärmsavtal i det verkliga livet. 


I morgonens vanliga tumult när flickorna ska ut så sträckte Fjollan till samma ben IGEN...Rynkar på näsanså nu hoppar hon på tre ben IGEN. Nu får vi uppbåda allt vi har här hemma för att förhindra tanten att tro att hon är en unghund. Och lite får man väl säga att Fjollan får skylla sig själv, det var troligtvis en tackling från dottern Tyra som orsakade att sträckningen som börjat läka gick upp...sådan mor sådan dotter...Flört.


Det är verkligen värmande att läsa alla era kommentarer här i bloggen! TUSEN TACK! Jag har även pratat med några av er i telefon och via sms. Då jag inte kunde låta bli att tro det värsta så känns det verkligen som att er positiva energi gjort underverk när jag ser Doris prognos idag jämfört med för en vecka sen!


Allt gott till er alla positiva!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards