Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 15 september 2009

Av Emelie - 15 september 2009 11:48

Har inget nytt att berätta men tänkte fortsätta tjata lite om mina och Doris turer....


Det som jag är tacksam för är att jag fått dela lite andra erfarenheter av fästingsjukdomar tack vare att jag skrivit om Doris här i bloggen.


Det verkar som om Doris svarar positivt på penicillinet ampivet. När jag slutade den första kuren efter de sedvanliga 10 dagarna så fick hon feber igen och matlusten avtog.


Jag började ge Doris ampivet på eget bevåg igen i söndags eftersom att jag visste att veterinären jag har kontakt med var ledig i helgen. I förmiddags så var Doris helt feberfri igen. Trenden har dock varit att hennes feber varit förhöjd fram på kvällarna och då har även aptiten varit sämre. Att hon ändå verkar reagera positivt på penicillin tyder ju lite på att där är någon bakteriell infektion som spökar. Men det känns inte som om ampivet är helt rätt penicillin.


När det gäller diagnostiserandet av fästingsjukdomar så är det väldigt lurigt. Analyssvaren är inte helt rättvisa. Antikroppar som mäts i titer av både anaplasma och borrelia kan spåras hos hund. Smittämne från anaplasma (som hette ehrlichia förut) har spårats hos hund men smittämne från borrelia har aldrig spårats, det verkar inte gå att spåra helt enkelt. Detta betyder dock inte att hundar inte blir sjuka av borrelia. Och även om det inte finns smittämne kvar från anaplasma i Doris blod så behöver det inte betyda att det inte är anaplasma som Doris påverkas av. Hängde ni me?


Blodbilden kan förklaras av anaplasma men även av det höga njurvärdet. Njurvärdet har faktiskt blivit lite bättreGlad. Men pga att Doris har feber till och från och med den sämre aptit så tror jag att där är något mer än njurarna som spökar och det är det som gör mig orolig. Doris har även tappat i vikt och den har inte ökat.


Jag blir bara utmattad av att fundera fram och tillbaka. Doris är fortfarande pigg och äter, speciellt nu när hon går på ampivet igen.


Fortsättning följer...för er som orkarFlört.


Och tack till er alla som hjälpt till med era erfarenheterKyss!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards