Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 16 september 2009

Av Emelie - 16 september 2009 09:42

Som väntat så spårades inget smittämne av anaplasma i Doris blod.


Fästingsjukdomar är ju luriga och svåra att säkert diagnostisera. Man får gå på symptom och koll av antikroppar. Doris symptom är ju inte alls typiska för någon fästingsjukdom. Men jag har hört om flertalet fall där diagnosen varit borrelia med alla möjliga olika symptom. Hundarna har behandlats och blivit bra.


Nu ska iallafall Doris få ett penicillin som bla tar fästingsjukdomarna anaplasma och borrelia. Antikroppar mot båda dessa har ju påvisats i Doris blod så man kan inte utesluta dessa sjukdomar helt. Samtidigt så tror inte veterinären att det är någon fästingsjukdom.


Han tror att Doris njurskada funnits ett tag och därför påverkat blodbilden så mycket. Det är alltså de röda blodkropparna som är påverkade, trombocyterna är normala och även de övriga vita. Men jag känner på mig att det är något mer. Doris aptit påverkades ju till det sämre när jag slutade med ampivet efter 10 dagar. Den blev bättre när jag började ge henne det igen efter två dagar utan.


Igår var Doris temperatur normal men den var lite hög i morse igen. Hon äter dock ok och är pigg. Hon får nu ampivet men jag börjar med det nya penicillinet ikväll. Jag hoppas att Doris ska svara lite bättre på det nya penicillinet.


Allt gott!//Emelie 

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards