Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 26 november 2009

Av Emelie - 26 november 2009 15:42

Ett ämne som jag tycker är väldigt intressant och som jag funderar mycket kring är hundavel


Med åren har jag samlat på mig en del kunskap genom att läsa artiklar, diskutera och prata med veterinärer och andra kunniga människor. Det som intresserar mig mest är vilka sjukdomar som är ärftliga och hur.


Vi har ett öppet register om våra berners ledstatus och ett avelsprogram där vi bara använder friröntgade hundar i avel. Vi har en väldigt hög andel berner som röntgas så det är väldigt lätt att se hur ledstatusen ser ut runt olika hundar.


Ledstatusen är långt ifrån ett kvitto på den allmänna hälsostatusen hos hundarna. Som hunduppfödare forskar jag längre än så för att se vilken matchning som passar just för min tik. Jag är inte bara intresserad av avelsdjurens hälsostatus utan även hur det ser ut i framförallt respektive kull och eventuella avkommor. Som ni förstår så snurrar tankarna så att man blir galen ibland. Och till syvenes och sist så är det ändå naturen, inte uppfödaren som styr. De bästa förutsättningarna på papperet kan ge de värsta i verkligheten och vise versa. Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att vi uppfödare har en ödmjuk inställning gentemot varandras val av avelshundar. Jag utgår och är övertygad om att vi alla har samma intention; att avla fram friska, sunda och rastypiska hundar och på sikt även förbättra rasen.


Önskan är ju att mixa det bästa från mamman och det bästa från pappan i avkommorna, men så funkar det ju inte alltid. Och nästa fråga; vad är "det bästa"??? "Det bästa" är inte alltid samma för oss alla och det vi tror är "det bästa" just nu kanske vi inte tycker är "det bästa" om fem år .


Det pågår forskning om olika sjukdomar och deras eventuella ärftlighet och hur de isåfall nedärvs. Det är inte helt sällan det råder olika åsikter bland de sakkunniga om sjukdomars ärftlighet. 


När min fina Bimbo (5 år) gjorde ultraljud på Strömsholm konstaterade veterinären förändringar på i princip alla inre organ. Veterinären misstänkte malign histiocytos, den vanligaste cancerformen hos berner. "Åååå neeeej den ärftliga cancern" sa jag och tänkte på Bimbos 17 avkommor. "Den är vanlig i rasen" rättade veterinären. Obduktionen av Bimbo visade att hon hade malign histiocytos.


När jag sen läste så mycket jag orkade och hann om denna cancerform hos bernern så förstod jag att det råder lite delade meningar. Denna cancerform är rasbetingad på något vis men det saknas obduktionsunderlag eller biopsier för att forskningen ska kunna ge ett hundraprocentigt svar om ärftlighet. Det som behövs är att ha ett heltäckande underlag av säkra diagnoser på samtliga medlemmar i familjerna i flera generationer för att eventuellt se ett mönster och kunna ge ett säkert svar på hur i detta fall cancerformen malign histiocytos nedärvs. Och för att få en säker diagnos så krävs antingen ett obduktionsresultat eller en biopsi från skadat organ som skickas iväg för analys (PAD).


Nej, inte är det lätt...


När det gäller Bimbos kull så kan jag i dagsläget säga att det bara är Bimbo av sju stycken som drabbats av malign histiocytos, två kullsystrar dog redan två respektive tre år gamla, båda är obducerade ingen av dessa dog i cancer, min B-kull är nu 6½ år. Peppar peppar ta i trä...


Blev lite tråktung blogg idag men ville liksom skriva om detta ämne då jag tycker att det är viktigt.


Jag har lite roliga bilder som kommer in här snart...så det blir roligare här i bloggen ! Ge inte upp!


Allt gott!//Emelie






Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards