Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Omplacering

Av Emelie - 6 december 2009 17:55

Jag har spelat i Medevi i helgen så det har varit fullt upp.


I fredags var jag en sväng till veterinären med Fjollan igen. I torsdags blev Fjollan lite hängig och fick sämre aptit och hon hade 39,6 i temp på kvällen. Jag tyckte även att hostan blev sämre igen  .


Blodprov togs. Blodprovet visade lite förhöjt av de vita blodkropparna annars bra, vilket tyder på en infektion. Fjollan fick lite lugnande och veterinären tittade djupt ner i halsen på Fjollan. Och Fjollan som redan innan är lite trång i halsen var nu jätte svullen och röd  .


Vi röntgade lungorna igen nu då Fjollan hade fått lugnande och låg helt still. Egentligen så vill veterinären att hunden ska vara vaken när man röntgar lungorna eftersom att man vill ta bilden när hunden har fyllt lungorna helt med luft. När hunden är lite sederad så fyller den inte lungorna helt. Iallafall så syntes inget konstigt på lungorna den här gången heller  


Allt tyder på att Fjollan fått en envis halsinfektion som vägrar ge sig  


Å ena sidan så är jag lättad att det inte verkar vara cancer men samtidigt så är jag givetvis orolig. Fjollan har ju ätit en kur med penicillin, vetrimox, men den kuren verkar inte ha gjort någon som helst nytta. Nu äter Fjollan ett annat penicillin, ronaxan (som Doris åt). Fjollan åt till en början även rimadyl men idag pratade veterinären och jag om vi inte skulle ge Fjollan kortison i stället mot svullnaden i halsen. Först måste rimadylen gå ur kroppen. Fjollan åt sin sista rimadyl igår kväll, på onsdag börjar jag ge Fjollan kortison.


Idag är Fjollan inne på sin tredje dag på penicillinet som hon ska äta i tio dagar. Hostan har definitivt blivit värre igen och hon hade ingen speciell aptit på middagen nyss och hennes temp låg på 39,3. Det verkar som om Fjollan behöver lite cyberljus från er alla goa bloggläsare. Så har ni en sekund över så får ni gärna sända Fjollan en helande tanke att detta penicillinet ska hjälpa    . Ni gjorde ju ett så fint jobb med Doris  


Appropå Doris... Ultraljudet på Doris kullsyster Grrrlie som parade sig med Barolo visade TYVÄRR att där INTE var några valpar   Tråkigt.


Rubriken antyder ju att denna blogg ska handla om nåt HELT annat. Gå gärna in på Nyheter på min hemsida som nyss är uppdaterad!


Allt gott!//Emelie




 
 
Maria

Maria

6 december 2009 19:04

Så tråkigt att stackars Fjollan är dålig igen.Har just gett henne en minut av helande tankar här från oss.Skickar även med ett helt lass av stora goa björnkramar till Fjollan.Hoppas innerligt att det ska hjälpa.
Ha det gott så hoppas vi på snar bättring på hundfronten hos er.

Kramar Maria och resten av gänget!

http://ellebackens.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

6 december 2009 20:43

Absolut, många positiva "frisk-tankar" till Fjollan från oss alla, både med och utan päls, här i Ledberg.

Hopp om snabb och bestående bättring.

Fortsatt trevlig kväll. KRAMAR!!

 
Ingen bild

Annsofie

6 december 2009 21:58

Krya på dig gumman!
Kramar Annsofie

 
Ingrid

Ingrid

6 december 2009 22:29

Så klart att vi tänker "heelande" tankar om Fjollan.
Hoppas verkligen att nya penicillinet hjälper.
Hade ingen aning att man gav Ronaxan mot mer än fästingburna sjukdomar. Men si, man lär så länge man lever. Barna det hjälper så kvittar det ju.

Ingrid

http://www.knodden-barnabas.se

 
Lotta & nallarna

Lotta & nallarna

7 december 2009 08:26

Förtår din oro. Går det inte att ta halsprov för att se vad för infektion hon har?? Klart vi håller tummar och tassar för att hon snart är piggelin igen. Här kommer oxå massor krya-på-dig-kramar från oss.

http://bernergossar.dinstudio.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

7 december 2009 13:26

Det var ju inte roligt att hon inte blir bra. Hoppas verkligen att denna gången blir bättre så hon få känna sig pigg igen.
Ha nu en bra dag och vi håller alla tummarna för henne.
Stora kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
camilla

camilla

8 december 2009 09:50

Tuffa och jag skickar så klart en massa styrkande kramar till Fjollan och hoppas att hon tillfrisknar snabbt .
Tänkte på en sak bara , har ni tagit odling på bacillerna .. Våran schäfer hade problem med halsen under en lång tid , han åt också vetrimoxin först , då inte det gjorde någon nytta så bad jag om en odling .. Då framkom det vilka baciller han hade och kunde få rätt penicilin , en tanke bara .
Kram Camilla o Tuffa

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

9 december 2009 01:39

Så tråkigt med Fjollan och det var även synd att Grrlie gick tom.
ibland så kommer all otur på samma gång.

kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards