Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Emelie - 17 januari 2010 17:55

Pratade som sagt mycket berner och avel med Lilian igår. Det gör att tankarna snurrar igång...igen. Jag är tacksam som lärt känna Lilian. Hon är för det första en trevlig person med samma intresse som jag. Och hon har fött upp berner länge och föder fortfarande upp. Hon har erfarenhet.


Jag kom i kontakt med Lilian när jag fått tips om hennes hane Edets Clapton "Bigge". Jag letade en hane till Fjollans tredje och sista kull. Fjollan och Bigge är föräldrar till min E-kull. Och det är Edetyra "Tyra" ur denna kull som jag planerar att para när hon kommer igång med sitt löp.


Bigge var en livlig hane men han blev som förbytt med barn och äldre, då var han så lugn och försiktig. Som om han kände på sig att dessa människor var lite ömtåligare. Detta beteende känner jag igen hos Tyras mormor, Rossina.


Henrik var ca 1½ år när E-kullen föddes här på kenneln.


Tyra gillar barn, men hon har inte ärvt pappa Bigges försiktighet. Henrik har ofta fallit som en kägla pga att Tyra vårdslöst svischat förbi. Man får hålla koll att inte Rickard blir nermejjad när hon far fram.


Rickard tycker att det är spännande när det är matdags för hundarna. Tyra äter oberört på trots att Rickard är i matskålen och gräver med sina händer. Givetvis får man aldrig lämna ett barn och en hund obevakade i en sådan här situation.

  

  

  

  

  

Rickards feber är nu borta. Men han äter fortfarande lite dåligt. Han håller på att få fler tänder så han dreglar, därav dregelhalsduken. 


Allt gott!//Emelie 

Av Emelie - 17 januari 2010 13:16

Igår åkte jag och Henrik upp till Stockholm för att vara med på min bror Fredriks yngsta dotters dop.

Linnéa

  

Henrik och jag var uppe i god tid. Jag skulle öva lite med organisten, jag spelade på dopet  .


Henrik lever rullan i Stockholm nu. Han stannar några dagar och bor hos mormor och morfar.

Henrik i knät på mormor.

  

Henrik tjatade och tjatade på mig att jag skulle åka hem till Rickard. Och han ropade på mormor, "vi ska åka hem nu mormor!". Stockholm är världens mest spännande plats för Henrik. Och mormor och morfar är mycket snällare än mamma och pappa, det talade han om för hela tågkupén när han mot sin vilja åkte hem från Stockholm förra gången.

  

Efter dopet var det saft och kakor. Ted, min yngste brors äldste son och Henrik hade lite svårt att sitta stilla och vara tysta under dopet.

  

Ted var så fin med skjorta och väst, Teds lillebror Axel var sjuk så han kunde inte komma med på dopet.

  

Dopets huvudperson Linnéa igen.

  

I famnen på farmor.

  

Min mamma har nu sex barnbarn mellan 5 månader och lite drygt 4 år. Alla barnbarnen utom Henrik och Rickard bor i Stockholm. Dessutom så har mammas sambo två barnbarn som är snart 2 år och 4½ år som också bor i Stockholm. Så ni kan tänka er att det är röj hos mormor/farmor och morfar/farfar när alla samlas!

Linnéas storasyster Clara.

  

En dam som vet vad hon vill 


På vägen hem så var jag ju själv i bilen så jag passade på att titta förbi hos Lilian och Gunnar Kandell som har Edets kennel. Dom har just nu två kullar med valpar. Den ena kullens mamma, Janice, är kusin med min Tyra. Tyras pappa Edets Clapton "Bigge" är kullbror med Janices mamma Edets Candida "Dida". Janice är en både snygg och otroligt go hund till sättet. Janice har nu en kull på 7 valpar som är 6 veckor gamla. Sen har Lilian en annan tik som heter Myran som har en kull på 2 valpar som är 4½ veckor gamla. Dom var lika stora som 6-veckors valparna. Dom har ju bara varit två på maten så dom har tjockat på sig snabbare. Men dom var lite vingligare, nästan så man undrade vad Myran hade i ljuvren!? Myran är också en härlig hund! Ja, alla hundarna hos familjen Kandell är riktigt goa berner. Förutom Janice och Myran så bor Myrans mamma Hulda och Huldas kullbror Hjalmar på kenneln.


Finns det nåt charmigare och sötare än bernervalpar??? Tror inte det. Och det är alltid lika intressant och trevligt att prata hund med Lilian. Medans Lilian moppade kissfläckar och plockade valpbajs så gosade jag med valpar och babblade... Det är onekligen mysigare att hälsa på hos valpar än att ha dom själv. Då får man bara njuta av det mysiga. Det är en hel del jobb förknippat med att föda upp en kull valpar.... Jag hade kunnat stanna hela natten och prata hål i trumhinnorna på Lilian och gosa sönder hennes små charmtroll. Och jag stannade helt otippat  längre än jag tänkt... Men till sist kunde jag slita mig...


Och kameran hade jag i bilen! Men spana in godingarna på Edets kennels hemsida! 


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards