Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Emelie - 19 januari 2010 14:00

Löpet låter vänta på sig. Varken Doris eller Tyra har börjat. Doris har tydligt börjat pälsa på sig och Tyra har slutat att fälla. Alltså borde löpet kunna komma igång när som helst.


Idag ringde jag veterinären och bokade tid för grundlig hälsokoll av Tyra. Inte för att jag tror att hon är sjuk utan för min egen skull.


När jag försökte para Doris i maj förra året så ville hon inte släppa till riktigt. Så kan vissa tikar vara utan att det är nåt fel på dom. Doris aptit var sen lite dålig under sommaren, vilket också kan vara i vissa hormonella perioder. Doris verkade pigg fö men så tyckte jag att hon började bli lite hängig och dessutom tyckte jag att hon tunnat ur lite för mycket. När jag så kollade upp henne i början på september så hade hon urusla blodvärden. Det blev några turer till veterinären med nya prover som skickades hit och dit. Slutkontentan blev att Doris njurvärden var dåliga vilket hon får specialfoder för. Hon fick även en 20-dagars kur med penicillinet ronaxan som man brukar ge bla mot fästingsjukdomar (Doris hade antikroppar mot både borrelia och anaplasma i blodet). Doris svarade positivt på penicillin och foder. Hon äter fortfarande specialfodret och mår idag bra.


Jag tänker ta med Doris till veterinären dels för att väga Doris och även låta honom känna igenom Doris. Doris hade lite förstorade lymfknutor i höstas. Blodvärdena blev inte bättre av penicillinet så jag har faktiskt inte vågat ta något nytt blodprov på Doris. Jag får se om jag törs om en vecka då Tyra ska dit??? Så länge Doris mår bra så kan jag hoppas att det var en borreliainfektion som påverkade hennes njurvärden som i sin tur påverkade blodvärdet. Detta tror inte veterinären  . Om jag inte tar några nya prover så kan jag fortsätta att klamra mig fast vid mitt halmstrå så länge Doris är frisk och hoppas att hon får vara frisk länge??? Vi får se, samtidigt så är jag nyfiken. Doris har mått bra i snart fyra månader. Men jag tror det måste gå lite längre tid innan jag vågar ta nya blodprover. Steg ett är lymfknutorna. Lymfknutorna kan vara svullna ett tag efter att hunden blivit frisk från infektionen...om det nu är en infektion som orsakat de förstorade lymfknutorna...??? Ja, ni förstår min vånda. Men det var verkligen en pärs, veterinären trodde att det var riktigt allvarligt för Doris i höstas. Men än så länge verkade han ha fel, vilket gläder honom väldigt! För att inte tala om hur glad jag är            

Min vackra Doris!

  


Så nu blir det grundlig koll av Tyra så att jag säkert vet att alla hennes värden är bra inför den stundande parningen och sedan förhoppningsvis dräktighet!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards