Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 22 januari 2010

Av Emelie - 22 januari 2010 16:38

...när våra vänner passerar 9 år och går mot 10. 10 år känns som en magisk gräns. Jag har alltid tänkt, "om bara mina flickor får bli 10 år så är jag tacksam". Än så länge har jag inte ägt en 10-årig berner. Jag har förlorat två berner precis runt 9 år. Min första, Rossina, skulle fylla 9 år en månad senare och hennes dotter Fjollan passerade 9 år med två månader. Min tredje flicka, Fjollans dotter i första kullen, Bimbo blev bara 5 år. Med tanke på den generella livslängden på vår ras så är det nog ganska "normalt", jag är inte speciellt hårt drabbad.


Jag brukar alltid påpeka för valpspekulanter att det är en väldigt liten andel av våra berner som passerar 10 år och en ganska hög andel som dör allt för unga. Det är viktigt att man är medveten om detta också när man väljer ras. Egentligen så finns det väl inga exakta siffror på detta. Jane Ankarbäck i avelsrådet har hand om registret "hur gamla blir våra hundar" i vår rasklubb. Om man klickar på "delresultatet" så ser man hur många berner som är registrerade hos skk varje år och hur många som är registrerade döda hos sshk. Staplarna diffar ganska rejält. Men när jag pratade med Jane senast så sa hon att det är många fler som har rapporterat in när deras berner gått bort, men hon har inte hunnit med att föra in dom ännu. Jag är väldigt tacksam för Jane som är en riktig eldsjäl när det gäller att dokumentera om när och vad våra berner dör av. Hon gör ett gott arbete för att kunskapen ska bli mer lättillgänglig. Och som jag påpekat förr, vi behövs alla för att bidra med information. Vi uppfödare är beroende av er ägare för att få kunskap om vad som händer och vad vår uppfödning drabbas av för sjukdomar. Eller inte mindre viktigt...allt gott om våra hundar också!!! Det är också viktigt!!


Och gott är det att få en hälsning på mailen från Anki, Fina Rossinas Barbarina "Salsas" matte! Salsa är kullsyster till Fjollan och alltså från min första kull som fyllde 9 år 10 oktober -09. Hon är alltså inne på sitt 10:nde år och mår så vitt matte ser och märker bra. Salsa har opererat bort livmodern för några år sen och fäller inte normalt sedan dess. Hon får massor med underull som tovar sig och överpälsen växer i långa spretor. Salsa har blivit en pudel! Hon får klippas med jämna mellanrum. Anki bifogade tre bilder på Salsa som Salsas dagismatte Ingela tagit. Anki påstår att Salsa ser konstig ut pga att pälsen är klippt. Men jag tycker att Salsas frisör gör ett fint jobb, hon ser fortfarande ut som en berner...inte alls som en pudel!

Döm själva...

  

  

  

Så mycket finare kan man väl inte bli om man är en bernerflicka i sina bästa år!? Tack Anki och Ingela för dessa fina bilder!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards