Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Mycke hund igår

Av Emelie - 14 februari 2010 12:22

Det var uppfödarmöte igår här i regionen. Där var god uppslutning och uppsluppen stämning, många skratt. Hände att vi kom ifrån ämnet ibland...undrade ett tag om jag kommit fel...hade jag hamnat hos chiuaua klubben???


Tyckte nog ändå att många intressanta tankar vädrades. Tack värdarna Monika och Björn på Bernervillans kennel för trevligt bemötande och gott och MYCKET fika!


Jag hann inte mer än komma hem så kom Sandra och Christoffer med mammor och inte minst med Maddox, kullbror med Doris, hem till oss. Dom var på genomresa från Åre. Middagspausen förlas till Ilarstorp. Alltid lika trevligt att träffa Sandra och Christoffer och som sagt inte minst Maddox. Och roligt att träffa mammorna med, eller svärmödrarna...det beror på hur man ser det...


Maddox är den i D-kullen med kraftigast överbett (två till har överbett, den ene hade, då han inte lever längre  ). Dessutom så har Maddox en halv ansiktsförlamning. Halva skallen är helt insjunken. På grund av ansiktsförlamningen så rinner Maddox ena öga och behöver torkas med jämna mellanrum. Annars har inte Maddox problem med varken överbettet eller ansiktsförlamningen. Ansiktsförlamningen har troligtvis orsakats av en borreliainfektion. Han har levt med denna ansiktsförlamning länge, två år eller nåt??


Det här med borrelia är ett intressant kapitel. Vissa veterinärer menar ju att inte hundar kan bli sjuka av borrelia. Och onekligen är det märkligt med alla olika symptom som denna infektion kan orsaka?? Jag har ju en teori om att en borreliainfektion skadat Doris njurar och de dåliga njurarna orsakade hennes dåliga blodvärde i höstas. Hon svarade trots allt positivt på penicillinet som man sätter in mot fästingsjukdomar. Som sagt, den teorin har INTE veterinären som jag brukar anlita...men men. Huvudsaken är att Doris mår bra idag...och imorgon är en annan dag...???


Allt gott!//Emelie





 
 
Ingen bild

Annsofie

14 februari 2010 13:11

Konstigt det där med borrelia. Vet borde ju veta, men den sjukdomen kan ju orsaka så mycket skador på människor varför skulle den skona hundar?
Vissa sjukdomar kan bara vissa djurarter ha det vet jag , men konstigt är det. Blev själv drabbad av borrelia för 12-13 år sedan , men den upptäcktes relativt snabbt efter en en behandling mot vad läkaren först trodde var stafylokock i ett fult insektsbett på vaden. Det visade sig vara "staffar" också, men när den infektionen blivit behandlad visade sig de klassiska borrelia ringarna på hela underbenet. Fick ytterligare en hästdos av antibiotika( av rätt sort) och fick inga men. Men borrelia kan ju ge bestående skador om den blir obehandlad. har en släkting med bestående men efter en ansiktsförlamning som man misstänkte berodde på borrelia. Nu ser vi fram mot en fästingfri sommar!
Kram

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

14 februari 2010 17:16

Ja dessa fästingar kan göra mycket skada på både dju

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

14 februari 2010 17:21

Ja dessa fästingar kan göra mycket skada på både djur och människor.
Vi har ju Fabian borrelia och Anaplasmos (tidigare kallad Ehrlichios) och man kan ju inte säga att mår bra inte.

det är bara synd att inte det tar mer på allvar när det gäller dessa fästnignar.

P.s vet inte vad som blev fel med det skickades innan jag hade skrivit klart:)

Ha nu en skön alla Hjärtans Dag, kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
Sandra

Sandra

14 februari 2010 21:32

Tack för en mycket god och trevlig middag!! Det är alltid lika skoj att träffas, tycker dock det är synd att man gör det allt för sällan. Fast samtidigt när vi träffas så känns det som att vi i går och det är ju positvt!
kramar

http://lanquist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards