Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Märkligt sammanträffande

Av Emelie - 26 mars 2010 12:34

Eller inte???


Det har ju varit en del tjat om Doris den senaste tiden. Jag började först skriva om Doris njurproblem som inte var problem eftersom att hon mådde så bra....


Ja, man har väl ett sjätte sinne när det gäller sina hundar. Antagligen har Doris löp aktiverat slumrande borreliabakterier. Hon äter ronaxan nu och sen hon började med det så har inga skrik pga ledsmärtor kommit...peppar peppar...


Min första tik Rossinas uppfödare, Lena Heimark gav mig ett namn på en veterinär hon träffat för länge sen som hon visste hade forskat om fästingsjukdomar på hund. Jag har nu varit i kontakt med denna veterinär, Annelie Bjöernsdorff. Jag beskrev Doris symptombild för henne och frågade om det var möjligt att en fästingsjukdom kunde förorsaka sådana njurproblem.


Svaret blev att just nu forskas det på borrelia som skadar njurar hos berner sennen!!!!! Tydligen är det just berner sennen som kan drabbas på detta sätt av just borrelia. Det är en veterinär, Martina Fransson på Läckeby djursjukhus utanför Kalmar som forskar på detta. Doris och jag har en tid till henne 19 april.


Doris kommer inte att bli helt frisk, men kanske finns det ytterligare saker att göra för att förebygga ett bättre och längre liv för Doris??? Jag har inte allt för stora förhoppningar. Men det känns som om jag kommit närmare en trolig diagnos. Annelie sa ju också att det går inte att kliniskt bevisa borrelia, detta gör ju det hela mycket mer komplicerat. Men fallstudier styrker ju tesen.


Klart att kommande fästingsäsong oroar mig extra för Doris del. I sommar ska jag iallafall pröva bärnstenshalsband på mina flickor, redan beställda. Vad kostar man inte på sina skönheter??? Barolos matte Eva fick ett sånt förra sommaren som hon skeptisk satte på Barolo. Men hon blev faktiskt positivt överraskad. Visst fick han fästingar, men betydligt färre. Och min erfarenhet av gift-preparaten exspot och scalibor fästinghalsband som jag faktiskt provat på mina flickor är att dom hade enstaka fästingar som satt fast med dessa medel också. Jag vågar INTE prova dessa medel igen. Har hört för mycket...


Nehej, nu vaknade Rickard. Lunch-dags....


Allt gott!//Emelie





 
 
Sandra

Sandra

26 mars 2010 13:42

Ja jag blev inspirerad i går när vi pratade så jag tänkte oxå ge bärnstenen en chans i år ;).. Ska ni till kalmar så är det ju nästan så att få ta och titta in en sväng.. Ni är ju nästan här ;)..

Kramar

http://lanquist.bloggagratis.se

 
sytanten

sytanten

26 mars 2010 16:01

Hej! Du har inte provat med Aloe Vera dryck till hundarna? Jag dricker själv sådant, har hört flera som berättat att både katter och hundar fått reducering av fästingar, färskpressad aloe vera från forever living product, inga tillsatser. I min sidebar ligger en länk.

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

26 mars 2010 16:16

Positiv läsning trots allt:-)
Bärnstenshalsband...ja kanske värt att pröva. Själv läste jag om nåt annat (Scudo Pet, finns att läsa på www.ticmera.com, en elektronisk fästingvakt som avger några pulserande "vågor" som ska hålla fästingarna borta. Har inte provat, känner ingen som provat utan enbart läst. Men det är enligt hemsidan garanterat giftfritt.

Hoppas i alla fall att det blir så bra som det bara kan för Doris, och det blir det ju, hon är ju i Dina händer, Emelie.

Trevlig helg!
Kramar!

 
Maria

Maria

27 mars 2010 14:44

Dom är mycket bra på Läckeby Djursjukhus.Har varit där med mina älsklingar.Då är du ju nästan lite i mina trakter ,bor ca 9 mil från Läckeby.Hoppas att det ger dig lite nya tips och ideer för att Doris ska ha det så smärtfritt och bra som möjligt.Ja dessa förbenade fästingar.Har provat många olika preparat,tycker egentligen inte att det finns något som är bra.Dom blir immuna mot de mesta dessa otäcka sjukdomsspridande,blodsugande parasiter.
Ha det gott Kram Maria

http://ellebacken.webs.com

 
Marianne

Marianne

28 mars 2010 00:22

Jag hoppas ditt besök på Läckeby ska löna sig för Doris del. Det låter intressant med forskningen på sambandet med njurproblem & fästingar.
När du besöker Läckeby så förmodar jag att du även besöker Lena med familj och jag bor inte sååå långt ifrån dem. Det hade varit trevligt att träffas.
Lycka till med ultraljudet.
Kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards