Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 28 mars 2010

Av Emelie - 28 mars 2010 20:42

Idag har jag pysslat om mina flickor hela dan. Först kände jag igenom dom ordentligt. Jag gav Doris healing. Även Tyra fick. Skönt tyckte dom att det var. Allt för sällan sitter jag och myser med mina flickor så länge som jag gjorde i förmiddags.


Jag blev än en gång påmind om hur smutsiga dom är...eller var. Så när jag ändå var igång så grävde jag först ur golvbrunnen. Vi har en dusch i hundrummet men golvbrunnen brukar gro igen av all sand som flickorna drar in. När jag sen duschar hundarna så brukar det bli översvämning. Men idag föregick jag översvämningen och grävde ur sanden innan jag duschade dom  .


Jag schamponerade och duschade båda flickorna och kammade igenom dom ordentligt. Sen klippte jag klor och tassar och plockade öron och klippte bort päls som spretade lite var stans. Det tar sin tid.


Jag har ju funderat på att raka ner Doris inför fästingsäsongen för att lättare hitta fästingarna. Men jag vet faktiskt inte om det är så smart. Jag har ju köpt bärnstenshalsband mot fästingar i år. Dom funkar så att det blir statiskt av stenarna mot pälsen och detta fungerar avvisande på fästingarna. Det idealiska är lite halvlång päls. Jag tänker att det blir mindre statiskt om jag rakar ner Doris. Dessutom så har ju fästingarna ingen väg att gå innan dom sätter sig fast. Pälsen har trots allt lite skyddande effekt också. Sen tänker jag vara flitig med att tvätta dom i sommar. Minst varannan vecka. Så kanske ni alla gör!? Jag har varit lite slapp med det förut  . Men i år ska det bli bättring  !


De giftiga preparaten mot fästingar är otänkbart att använda för mig. Dels så tror jag att dom är skadliga för hundarna. Dels är dom miljöfarliga. Dels så har jag små barn. Dels så pysslar och naggar mina hundar varandra, speciellt när fästingsäsongen börjar, dom plockar fästingar på varandra...otänkbart helt enkelt.


När mina flickor var rena och fina så fick givetvis kameran följa med på promenaden. Jag fick inte till någon helfigursbild på någon av dom. Men några närbilder blev det. Flest på Doris idag  . Tyvärr med koppel på, men ett måste för Doris nu.

Doris

 

på sniskan 

  

Tyra och Doris

  

  

Doris på sniskan igen

  

Tyra

  

Doris

  

  

Tyra

 

Tyra och Doris 

  

Doris

  

  


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards