Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Rapport om Doris

Av Emelie - 30 mars 2010 12:23

Eftersom att detta är en blogg först och främst om mina hundar så tänker jag detaljerat beskriva Doris sjukdomsförlopp. Mina erfarenheter kan förhoppningsvis hjälpa någon annan.


Doris skrek ju till igår under pågående penicillinkur. Hon fick som jag berättade en dos av penicillinet utan mat efter det. En kort rastning och efter ca två timmar gjorde jag iordning maten till flickorna. Precis innan Doris skulle äta så kräktes hon. Hon kräks lätt av detta penicillin, något jag märkte förra omgången hon fick det. Hon fick en ny dos i samband med maten då det inte gått så lång tid sen hon fick medicinen så det var stor risk att medicinen åkte ut med kräket så att säga. En tanke slog mig. I måndags ganska snart efter maten och med den medicinintag gick jag en liten promenad med flickorna. I början låter jag båda vara lösa en sväng för att dom ska "skita av sig" lättare. Kanske kräktes Doris ut sin dos medicin utan att jag såg det då? Och därför reagerade hon med smärta ett dygn senare? Peppar peppar...osv...så försvann det onda på Doris igår kväll och det har inte återkommit. Hennes aptit är inte på topp men jag tror att det har med lite illamåenda pga penicillinet att göra.  


Jag ska nu vara väldigt noga med att hon får medicinen med maten och att hon får ta det lugnt flera timmar efter så att medicinen säkert får stanna och göra sin verkan.


Jag känner mig övertygad om att allt med Doris är kopplat till borrelia. Förhoppningsvis får jag mer klarhet och kanske även hopp om att Doris ska klara av att hänga med ett tag till efter vår resa till Läckeby djursjukhus där det alltså just nu forskas på borrelia som orsakar njurproblem hos just berner sennen, tydligen är det bara på berner som borrelian sätter sig på njurarna. 


Angående Tyra så är ultraljudet nära nu. Imorgon ska vi kolla om där finns några valpar i magen på Tyra! Jag tycker redan att hon ser ut att ha breddat över magen. Samtidigt så har hon pälsat på sig och pälsen lurar ögat väldigt. Snart får jag visshet i det iallafall! Och rapport lämnas snarast här i bloggen.


Jag vill även passa på att tacka för alla fina kommentarer igen  . En hälsning till "Sytanten"; jag har tittat i din blogg och försökt lämna en kommentar ett par gånger men det verkar inte funka???


Allt gott!//Emelie

 
 
sytanten

sytanten

30 mars 2010 16:30

Hej! ja ibland blir det lite kaos i kommentarsfältet... det brukar lösa sej om man försöker klicka på skicka kommentar en gång till... men tack iaf. Jag gillar din blogg och tittar gärna på hundarna som ÄR SÅÅÅ vacka! Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Linda & Nova

Linda & Nova

30 mars 2010 18:47

Håller mina tummar för dina fina tjejer!!!
Kramen!!

http://runezzazanovaadelle.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

30 mars 2010 21:27

Ja tänk om det var så att hon kräktes upp penicillinet, det är ju ganska troligt, och då rätt så logiskt att hon reagerade med smärta.

Ja vi följer er kamp och håller alla tummar o tassar vi har här i hushållet. Vi stöttar med vad vi kan, främst tankar, och vi får ju så mycket bra stöttning tillbaka. Tack Emelie, du är en föredömlig uppfödare:-).
Ska bli spännande att höra hur det står till med Tyra imorgon.

Kvällskramar!

 
Ingen bild

Sandra

31 mars 2010 12:41

Är så nyfiken på ultraljudet.. Men jag kommer inom en sväng sedan igen och kikar efter en rolig och positiv uppdartering ;).. Vi håller tummarna!

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards