Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 9 april 2010

Av Emelie - 9 april 2010 21:52

Räknade nyss Tyras spenar och dom var 10 stycken!!! Tyras mormor Rossina hade också 10 stycken, annars brukar dom ha 8 spenar.


Har ju tjatat "lite" om Tyras växande mage. Jag kan inte låta bli att tro att det är en väldigt stor kull på gång...???


Kanske bra att hon har 10 spenar???


Det ska nog gå bra...det är nog valpar inte vätska...


Sandra: Det funkade inte med ananas på Rossina som åt sin egen och andras skit. Fjollan tyckte morsan var jätte jobbig, ibland hann inte korvarna ut innan Rossina var där och skulle knipa dom...trots att Fjollan var flera år gammal. Rossina var verkligen en ärkemamma...på gott och ont tyckte nog Fjoll...


Allt gott...bilder kommer!//Emelie



Oro

Av Emelie - 9 april 2010 13:52

Tyras mage växer lite oroande snabbt tycker jag!!!???? Bilder kommer, men har inga nya än.


Tyra mår bra. Hon är HUNGRIG. Hon får mycket och ett kraftigare foder nu. Dessutom så äter hon en massa jord från ett speciellt ställe på promenaden vilket resulterar i en lite hård mage men hon får ut skiten iallall  ??? Ja, djurbajs slinker också ner. Och både det ena och det andra som gömts i snö och nu kommer upp i tö...


Ni som läser min blogg kanske har noterat att jag är en matte som lätt oroar mig!? Det är väl både befogad oro...men ibland kan nog oron skena iväg lite onödigt mycket också.


Jag tycker ju att Tyras mage är lite oroande stor så tidigt i dräktigheten. Den största oron ligger i att där kan vara FÖR mycket vätska. Tyras mamma Fjollan blev väldigt stor med sin sista kull (Tyra mfl). Hon visade sig "bara" ha 9 valpar i magen men MASSOR med vätska. Dessa massor med vätska gjorde det givetvis jobbigt för Fjollan att valpa. Det slutade med att hon födde fram 5 levande och två döda valpar. De två sista döda valparna fick plockas ut med kejsarsnitt. De levande var hur levande som helst och ålade sig ur Fjoll men de döda var just döda.


Veterinären som snittade Fjoll tyckte att jag skulle kommit tidigare eftersom att de döda var fullgångna fina valpar men komplikationerna i samband med den stora mängden sörja Fjollan hade i livmoder och buk gjorde att det blev som det blev. Ja, det är lätt att vara efterklok.


Fjollan hämtade sig iallafall direkt och diade upp sina friska fem till fina goa valpar. Den extremt uttänjda livmodern drog ihop sig snabbt...ovanligt snabbt och bra enligt veterinären. Ja, men så var det ju min lilla Super-Fjoll oxå...


Så efter den erfarenheten så känns det ju som min skyldighet att kolla upp så att där inte är en extrem mängd vätska i Tyras mage inför valpningen. Varför det blir extremt med vätska kunde ingen veterinär svara på, det blir så ibland. Fjollan hade inte haft så tidigare och hade dessutom valpat extremt duktigt. Vilket hon med facit i hand verkligen gjorde sista gången också!


Ja, det var lite om min oro så här på fredagseftermiddagen!


Allt gott och jag återkommer med bilder på Tyra snart!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards