Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Emelie - 10 april 2010 18:36

Idag kommer ni att bjudas på mååånga liiika bilder och en hel del tjat om Tyras mage. Varnar läsare som lätt blir uttråkade redan nu!


Ja det ligger stora kullar bakom Tyra. Jag köpte min första bernertik, Heimarkens Bonanza som kom att heta Rossina, av Lena Heimark. Rossina var ur en kull på 15 valpar där alla levde. Dessutom så tror jag en stor del av den kullen passerade det magiska 10-års strecket. Min Rossina skulle ha fyllt 9 år månaden efter att jag fick ta bort henne.


Rossina har som ni förstår givit namnet till min kennel och födde kennelns första kull på 13 valpar där alla levde. Och tilläggas kan ju att båda dessa stora kullar kom ut den vanliga vägen. Av min första kull på 13 stycken så lever idag bara 4 stycken. Jag hoppas dessa fyra får fylla 10 år 10 oktober i år.


Sedan har jag haft normalstora kullar. Mellan 5-9 stycken valpar per kull.


Jag minns att Rossina som fick en så stor kull som 13 stycken just hade 10 spenar. Fjollan och Bimbo som fött de normalstora kullarna hade 8 spenar. Jag har räknat Tyras spenar förr och då kommit till 8...men nu så har hon alltså utvecklat ett extra par...


Jag tycker ju att Tyra är väldigt rund tidigt. Men jag måste nog även erkänna att hon är lite hög i hullet, vilket jag egentligen tycker är konstigt eftersom att hon de första fyra veckorna åt jätte dåligt. Men hon har även lugnat sig väldigt på promenaderna. Jag får nog se upp med portionerna till Tyra. Givetvis måste hon få ordentligt med mat men det är inte bra om hon lägger på sig för mycket hull, för det gör det jobbigare vid valpningen. Dessutom så tycker jag att Tyra redan verkar tung...hur ska detta sluta??? På denn punkt är hon INTE lik sin mamma Fjollan. Fjollan hade 7 valpar i sin första kull och det märktes knappt att hon var dräktig. Samtidigt så hade jag ju bara Rossinas 13-kull att jämföra med då...


Idag hade jag kameran med på promenaden.

En dräktig Tyra i förgrunden och långt där bakom står Doris.

  

Tyra har alltså gått 5 veckor och 5 dagar av de 9 veckorna som hundar är dräktiga. Tyra igen.

  

Sen blev det fotografering i hundgården när vi kom hem. Doris på stubben och Tyra framför. Tyra som annars flyger upp på stenar och stubbar är nu lite motvillig till sånt.

  

Många närbilder på Doris, kan inte välja så ni får se allihop.

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Upp på "poseringsbordet" kom Tyra iallafall!  

  

Och så en lång radda närbilder på Tyra.

  

  

  

  

  

  

Och så en sista "dräktighetsbild". Tyra dräktig 5 veckor och 5 dagar.

  


Allt gott!//Emelie






Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards