Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Läckeby

Av Emelie - 20 april 2010 12:06

Igår bar det av till Läckeby djursjukhus för Doris och mig.


Jag väntar fortfarande på provsvar som är avgörande för diagnos om varför Doris njurar är skadade.


Ultraljud gjordes. Njurarna ser fina ut, det syns inte att dom är skadade. En cysta hittades på en äggstock på Doris, annars såg allt bra ut i magen.


Cystan i sig är ingen fara. Men den kan störa hormonbalansen och eventuellt på sikt trigga igång en livmoderinflammation.


Just för att slippa löp med blödning och hormoner så vill jag kastrera Doris. Lite pga provsvaren som jag får på onsdag så ska vi diskutera detta. Veterinären tror också att det kan vara en postiv grej för Doris hälsa men det är också en risk att utsätta Doris för en operation pga hennes njurskada.


En del tyder på att Doris njurskada uppkommit pga en borreliainfektion. Veterinären jag var hos har gjort en studie av litteratur och även undersökning av antikroppar mot borrelia hos en grupp friska hundar. Jag har läst denna studie. Bernern är mer drabbad än någon annan ras när det gäller antikroppar mot borrelia (även friska symtomfria hundar kan ha en "sjuklig" mängd antikroppar).


Veterinären drog många paralleller mellan Doris symtom till en bernertik som hon behandlat med liknande njurproblem som Doris där dom relaterat problemen till en borreliainfektion. Det som talar emot borrelia för Doris del är att hon hade så låg andel antikroppar mot borrelia (titer) i blodet när vi kollade i början på september -09 då Doris njurskada uppdagades.


Men, men, det kan finnas förklaringar som att en borreliainfektion som skadat njurarna på Doris uppkom på våren och att antikropparna var högre då på våren och sedan gått ner. Doris hade däremot hög andel antikroppar mot anaplasma i september. Kanske har hon även haft anaplasma??


Det är inte helt lätt att tydligt läsa samband då det inte säkert går att diagnostisera att det är borrelia som orsakar sjukdomsbilden hos hunden. Det man kan gå på är andelen antikroppar i blodet, symtom och hur hunden svarar på behandling. Borrelia kan orsaka flera problem, som ont i lederna och även skada på hjärta, lever och njurar.


Jag har som sagt läst studien men mycket är grekiska för en vanlig matte som mig. Men jag tycker att det är väldigt intressant och jag är nöjd med vårt besök på Läckeby. Jag hoppas att fler pusselbitar ska falla på plats på onsdag när provsvaren är klara. 


Mycket tankar och undringar snurrar i mitt huvud.


Nu ska jag iväg till Vadstena och spela Bach!


Det blir nog bra med Doris.


Tyra äter och frodas...bilder kommer...det är nog inte bara mat som gör att magen VÄXER!


Allt gott!//Emelie

 
 
Lena Heimark

Lena Heimark

20 april 2010 12:44

Skönt att läsa att du är hemma igen !!!

Kram Lena !!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

20 april 2010 17:58

Låter ju trots allt rätt så positivt. Skönt att besöket är avklarat va??.

Här har vi en för dagen rejält trött Zero. Han har "jobbat heltid" med Husse idag. Imorgon blir det heldag hos kompisen Bamse....oxå en jobbig dag.
Lycka till med Bach. Trevlig kväll.

 
Ingen bild

Sandra

20 april 2010 20:50

Skönt att få ännu lite mer belägg för tankarna kan jag tänka mig.. Ska bli spännande och höra vad provsvaren säger..

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards