Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 22 april 2010

Av Emelie - 22 april 2010 13:06

Jag blir nervös när jag läser rubriken...nu är det ju snart dags!!!???


Först lite rapport om Doris. Veterinären från Läckeby ringde igår eftersom att en del provsvar nu var färdiga. Än så länge så vet jag inte hur antikropparna mot fästingsjukdomarna anaplasma och borrelia ligger (då dessa prover inte är färdiga), bara att hon har antikroppar mot båda.


Trots att Doris nyss behandlats mot dessa sjukdomar med penicillinet ronaxan så ligger antikropparna kvar, nu vill vi se hur högt värdena på titerna, som antikropparna mäts i, ligger för att se om det nackonda och eventuellt njurskadan kan relateras till fästingsjukdom. Njurskadan kan endast relateras till borrelia, inte anaplasma.


Jag försöker att inte snöa in för mycket i detaljer... Iallafall så misstänker veterinären efter noggrann analys av Doris vita och röda blodkroppar att Doris kan blöda någon annanstans. Doris läcker blod genom njurarna pga njurskadan men veterinären misstänker även att där finns ännu en blödning.


Och misstanke finns även om att Doris har någon form av parasit och att det är den som gör att Doris eventuellt blöder i tarmen.


För att reda ut dessa frågetecken så kommer jag nu att samla in bajs från Doris i dagarna tre som sedan skickas till SLU för 1: att se om där finns parasit/er och 2: för att se om det finns blod i avföringen.


Doris får nu även en medicin som förhoppningsvis ska avlasta hennes njurar och hjälpa dom att hålla längre.


Doris hade som jag misstänkte gått ner ganska mycket i vikt. Men hon verkar ändå vara hyfsat pigg och aptiten har varit lite upp och ner, men sammantaget ok.


Och jag måste givetvis skryta om hennes förträffliga beteende hos veterinären. En "mönsterpatient" var hon minsann enligt personalen på Läckeby!


Doris på promenaden i söndags.

  


Och så till Tyra. Tjock och fin.

Tyra dräktig 7 veckor och 3 dagar.

  

  

  

  


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards