Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 29 april 2010

Av Emelie - 29 april 2010 13:25

Här är fortfarande lugnt. Tyra har nu gått 8 veckor och 3 dagar.


Igår tvättade jag Doris igen. Eftersom att jag droppar en olja lite här och var i pälsen varannan dag och sprayar varje dag så blir pälsen fort smutsig. Det är nu två veckor sen jag tvättade henne senast. Känns skönt att ha henne iordning inför valpningen oxå. Ja, det är Tyra som ska valpa men även Doris måste pysslas om.


Tyra vaggar fram så tung så tung. Hon vill knappt lämna tomten, rastningsrundorna blir kortare och kortare... Men hon är lugn, ännu inga valpar på gång. Vilket är helt i sin ordning. Tikar brukar ofta vara punktliga med sina 63 dygn. Men nog skulle det vara skönt...inte minst för Tyra!!!...om valpningen kom igång något dygn tidigare.


Tyra är verkligen tung. Jag har inte upplevt någon av mina tikar så tunga sen Rossina väntade kennelns första kull för snart 10 år sen, Rossina var STOR. Då var det 13 valpar i magen. Jag minns hur jag undrade hur uppfödare kunde utsätta sina hundar för dräktighet??? Jag visste ju inte att Rossina väntade en extremt stor kull.


Fjollan, Rossinas dotter och Tyras mamma, verkade knappt berörd av sin dräktighet när hon väntade sin första kull. Hon hade ändå 7 valpar i magen då, men hoppade och studsade som vanligt tiden ut. Samtidigt så är detta Tyras första kull och hon kanske uppträder annorlunda. Jag upplevde Tyra som "tung" och dräktig nästan genast efter parning. Hon blev verkligen helt förbytt. Väldigt behaglig omvandling faktiskt. Den lugna Tyra tilltalar mig, men misstänker att det är tillfälligt. När valparna flyttat så brukar tiken bli sitt gamla vanliga galna jag igen...som jag givetvis ääälskar!


Då vädret var lite finare så blev det lite fotografering av min vackra Tyra. Hon stod där hon stod så det var inte så svårt att fånga henne på bild.

Tyra dräktig 59 (av 63) dygn.

  

  

  

  

  

  

  


Nu ska jag mixa morotssoppan. Förhoppningsvis äter Tyra den under valpningen. Rossina gillade den.


Allt gott!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards