Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Valborg

Av Emelie - 30 april 2010 19:52

Barnen är hämtade av Therése. Stefan eldar ute. Jag pysslar här inne. Har precis varit ute en sväng med hundarna. Tyra härsar mer och mer men sist jag tog temp så låg hon normalt. När tempen börjar sjunka så är det ett till ett och ett halvt dygn kvar tills valpningen börjar. Jag är trött. Vi äter lite snart, sen är det sovdags så snart som möjligt.


Veterinären ringde om provsvar för Doris. Det har dels odlats på hennes urin, inga bakterier växte där, bra. Sen skickades det en ny omgång bajs för blodanalys och där fanns blod i avföringen, har nog tyckt att det sett misstänkt ut. Varför har vi inget säkert svar på. Veterinären i Läckeby misstänkte utifrån för mycket av en viss sorts vita blodkroppar att Doris hade parasit/er i magen (hakmask???) som i sin tur kan orsaka blödning i tarmen. Det hittades ju måttlig mängd av ägg från spolmask vilket är en ganska oskyldig parasit och som inte orsakar blödning i tarmen. Samtidigt så menade veterinären (här) att andra parasiter inte helt kunde uteslutas då det inte alltid påvisas ägg i avföringen om hunden har en parasit. Doris har i vilket fall maskats av med axilur som tar både hakmask och spolmask och en hel del annat. Hon ska avmaskas igen om två veckor. Tyra är också avmaskad med samma medel. Några veckor efter nästa avmaskning så skickar vi in nya bajsprover från Doris och kollar parasiter och blod. Tror faktiskt att veterinären i Läckeby är inne på rätt spår, vi får se???


Nu väntar vi med spänning på valpningen. Bajsanalysen är nog så spännande men går kanske inte riktigt upp mot valpningen.


Valborg firas med mat och snar sömn här. Ha en härlig valborg allihop!  


Allt gott!//Emelie

 
 
Ingen bild

Anne-Greth & Gösta

30 april 2010 21:27

Hej Emelie! Du är verkligen otrolig med dina hundar - en riktig hundmamma, som alldeles snart ska bli hundmormor. Vi väntar på och längtar efter valpningen och tänker på dig, Tyra och Doris och alla dina killar HELA tiden! Varma sov-gott-kramar från oss båda.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards