Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Emelie - 4 maj 2010 10:47

Nu skriver jag sex valpar utan frågetecken. Natten har fortlöpt lugnt.


Jag har varit i kontakt med veterinär både igår kväll-natt och i morse. Tyra mår bra. Inga mer eftervärkar. Tempen på 38,9, vilket är normalt med tanke på att hon diar valpar och precis valpat. Allt tyder på att det är färdigt.


Blir nog en tur till veterinären med valparna för sporr-borttagning och koll av Tyra först imorgon. Om inget tillstöter förstås.


Jag tror Tyra njutit och gått in så i att vara dräktig så att jag blivit lite lurad. Och nu såg jag i kommentaren att Tyras moster Elvira oxå var jätte stor med sin 6 valpar. Elvira fick sex hanar. Tyras fördelning är ju perfekt, tre av varje kön!


Denna valpning har gått så bra. Alla valpar kom ut med huvudet före. Hela valpningen gick på sex timmar. Allt har gått som på räls. Det är bara jag som inte kunde slappna av riktigt eftersom att jag trodde att det var dubbelt så många!


Nu kan jag det iallafall. SOVA NÄSTA!


Och sist men absolut inte minst. TACK ANNESOFIE! Alla ni bloggvänner kan också tacka Annesofie som hjälpt till så att jag har kunnat blippa på datorn istället för att ta hand om valpningen...hmmm lite var jag nog me vid valpningen.


Och ALLRA sist. Tack alla som jag fått hjälp av under valpningens gång via telefon. Både Lena Heimark på Heimarkens kennel och Lilian Kandell på Edets kennel är mina oumbärliga rådgivare.


Och så absolut sist så måste jag uttrycka min stolthet över min fantastiska tik TYRA. Vilken mamma! Hon följer i sina anmödrars tass-spår.


Sängen nästa!


Tack alla ni för alla gulliga kommenterar!


Allt gott!//Emelie



Av Emelie - 4 maj 2010 00:35

Just nu är jag lite konfunderad.


Tyra fick klockan 21.08 en sjätte valp. En hane. Valpningen har gått jätte bra så här långt, Tyra mår bra och alla 6 valpar (3 hanar och 3 tikar) mår bra. Tyra har varit väldigt lugn efter den sjätte. Jag har känt lite försiktigt på hennes mage; ibland tror jag hon är tom, ibland tycker jag att jag känner en valp. Lite svaga värkar har hon haft men det kan vara eftervärkar.


Tycker att hon varit för stor för att "bara" ha haft 6 valpar i magen. Vi gör rent i lådan och gör rent Tyra och ser.... Nu härsar hon faktiskt ganska mycket igen. Är nog någon/några kvar i magen ändå...???


Vi får se när vi tvättat och gjort rent. Är allt lugnt så lägger vi oss och sover. Jag lägger mig precis utanför lådan för att märka minsta förändring.


Fortsättning följer...


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards