Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under maj 2010

Av Emelie - 15 maj 2010 21:42

Idag har jag haft trevligt besök. Alltid lika roligt att träffa dig Catrin!


Idag är valparna 12 dygn och ögonen börjar öppnas. Alla mår bra. Tyra ligger mycket hos sina små, så dom äter ordentligt och alla är runda och goa.


Doris är skendräktig. Hon har mjölk i sina spenar och äter knappt sin mat alls. Men när man vänder ryggen till så hoppar hon upp på bänkar och snor köttbitar och i ett obevakat ögonblick har hon näsan i Tyras matskål och äter hennes mat....suck. Doris ska ju inte äta nåt annat än sin specialmat. Men ibland är det svårt att övervaka allt som händer, speciellt som allt alltid händer samtidigt när man har hundar och små barn.


Jag har oroat mig så mycket för Doris. Just nu gör jag inte det. Just nu så oroar jag mig inte för någon faktiskt!?


Skönt. Gonatt!//Emelie

Av Emelie - 14 maj 2010 15:53

Några bilder från lådan nyss. Dom är idag 11 dygn och öppnar när som helst ögonen. Men inte än. Däremot så börjar dom gå. Men det blir inte så många steg innan dom ramlar omkull. Här har valp 4 tik och valp 6 hane vaknat till.

  

Valp 4 tik som liknar mamma Tyra och store grabben valp 5 hane sover gott bakom.

 

4:an och 6:an lägger sig för att somna om på lillkillen, 1:an.

  

1:an som sov så skönt för sig själv...

  


Gosigt värre!//Emelie


Av Emelie - 14 maj 2010 14:04

Sist jag hade valpar här på kenneln var sommaren 2007. Då hade jag två kullar samtidigt. Fjollan hade sin tredje kull, E-kullen, Tyra med kullsyskon och Bimbo hade sin andra kull, F-kullen. Det var nog den blötaste sommaren i mannaminne. Vilket gjorde det svårt att ha de fjorton valparna ute. Och paddor hoppade överallt...men det är en annan historia...


Jag blev mätt på valplivet efter det ett tag. Och sommaren efter så dog dessutom Bimbo bara 5 år gammal. Det är alltid extra tungt när våra vänner lämnar oss allt för unga.


Förra sommaren var det meningen att jag skulle haft en kull efter Doris. Men hon ville inte para sig och på hösten visade det sig dessutom att hennes blodvärden var urusla. Många turer till veterinären för nya provtagningar och de värsta farhågorna slutade med att Doris hade dåliga njurvärden. Hon hade även en infektion i kroppen då hon hade feber och svullna lymfknutor. En kur med penicillinet ronaxan gjorde susen och så har Doris ätit specialfoder för njurarna sen dess.


Men i samband med löpet nu i våras så blev Doris aptit sämre och dessutom så fick hon nacksmärtor som kom och gick. Hon tappade ganska snabbt en del i vikt. Ännu en kur ronaxan rådde bot på nacksmärtorna.


Det finns misstankar om att hennes njurskada är orsakad av den fästingburna sjukdomen borrelia. Men de två gånger då antikroppar mot de båda fästingburna sjukdomarna borrelia och anaplasma mätts så hade inte Doris särskilt hög mängd antikroppar mot borrelia. Däremot så var det hög mängd antikroppar mot anaplasma vid första mättillfället som var i höstas. Njurskadan kan inte ha orsakats av anaplasma. Men däremot hennes feber och svullna lymfknutor som hon hade då.


Iallafall så mår Doris bra nu. Hon ska avmaskas en omgång till fom imorgon mot hakmask. Hon hade lite hög anemi och för mycket av en viss sorts vita blodkroppar, troligen pga hakmask som suger tag i tarmen och kan orsaka anemi. Och Doris hade dessutom blod i avföringen visade prover. Däremot så hittades ingen hakmask. Men det kan finnas ändå. Jag tycker nog att det fortfarande ser ut som om där är lite blod i Doris avföring trots en omgång med avmaskning med axilur för två veckor sen. Jag hoppas det ska försvinna med nästa omgång avmaskning som börjar imorgon. Vi följer upp med nya prover om några veckor. Både blodvärden och njurvärden och urinvärden och bajsprover och...ja många prover blir det.


Jag har googlat lite på spolmask (som däremot hittades i Doris avföring) och hakmask. Det är ovanligt med maskinfektion hos vuxna hundar. Men är hunden nedsatt tex i samband med löp eller sjukdom eller när dom äter penicillin så kan det blomma upp en maskinfektion. I vanliga fall så tar hundens immunförsvar hand om maskar den får i sig. Just hakmask sprids genom rödräven och är därför ännu ovanligare hos hundar som bor i tättbebyggt område. Men vi bor ju mitt i skogen så mina hundar äter rävbajs mer eller mindre dagligen.


När tikar ska paras maskar man alltid av tiken och sedan inför valpningen. Detta för att masken "aktiveras" i samband med dräktighet och kan spridas till valparna genom tikens mjölk. Valpar är inte immuna mot maskinfektion. Därför avmaskar man sen valparna och tiken vid 3, 5 och 7 veckor här på kenneln. Och sen får de nya ägarna avmaska valpen vid 9 veckor. Sen ska man inte avmaska hunden om inte misstanke om mask finns. Detta för att det finns risk för att maskarna blir resistenta mot avmaskningsmedel. Det är samma som att man ska vara restriktiv med att behandla med penicillin eftersom att det kan utvecklas resistenta bakterier.


Ja, detta om detta. Men jag tycker själv att det är intressant att veta ALLT om detta mitt stora intresse HUNDAR. Och denna blogg är ju ägnad åt mina hundar i första hand. Och jag vet att mina blivande valpköpare och även tidigare valpköpare tycker att det är roligt att följa vad som händer här.


Appropå valpköpare. Det är nu helt klart med hem till min G-kull! Det känns som riktigt bra hem och en tik stannar här hos oss.


Så nu kan jag bara njuta av att följa utvecklingen av denna perfekt lagom stora kull! Jag hoppas på perfekt lagom varmt och torrt väder om sådär drygt två veckor då det är dags för valparna att få komma ut lite också. 


Inga bilder nu, kanske senare idag eller imorgon.


Allt gott tills dess!//Emelie



Av Emelie - 13 maj 2010 13:37

Idag blir det lite bilder från valplådan igen. Tyra är en så duktig mamma. Hon tar så väl hand om sina små. Så stolt mamma.

  

  

Valp 4 tik vilar på mamma Tyras tass och valp 6 hane ligger bredvid.

  

Valp 4 tik på mamma Tyras tass. Det är alltså inte Tyras tass som krymper utan valparna som växer. Däremot har Tyra fått lite manikyr, alla bilder på hennes framtass gjorde att jag kände mig tvungen...

  

Valp 1 hane.

  

  

Valp 6 hane.

  

Valp 3 tik.

  

 


Vila på maten.

  


Allt gott!//Emelie 


Av Emelie - 12 maj 2010 19:05

I måndags blev valparna 1 vecka. Igår började dom resa sig på sina ben så smått. Nu knatar dom runt mer och mer och börjar testa nya läten. Det går så fort med hundvalpar! Och man ser nästan med blotta ögat hur dom växer. Tyra blir utsugen nu kan jag kova! Men hon är ju så duktig med sina små.


Idag blir det inga valpbilder. Inte från valplådan. Men dock på en "valp" härifrån kenneln. Fina Fia "Ida" från Bimbos senaste kull, F-kullen som blir 3 år den 15:e juni var på förbiresa idag med sin matte Eva och husse Henning. Dom stannade till och vi drack kaffe och jag tog ett och annat kort på deras prinsessa.

  

Ida är en stor dam. Hon är egentligen för stor för att vara tik, lite för hög i manken. Men inte om du frågar Henning, Ida är nämligen helt PERFEKT! Egentligen så ville Eva och Henning ha en tik just för att dom inte ville ha en så stor hund...men, men, nu när Ida är stor så är ju det helt perfekt förstås! Ida är en väldigt lugn och lättsam dam. Hon trivs där vi är. Hon låg så skönt under bordet när vi drack kaffe.

  

Husses ögonsten!

   

Prinsessan Ida.

   

     

   

   

   

   

   

Typiskt att soptunnan skulle stå just bakom Ida när hon poserar så fint.

 

Vacker. 

    

   

Denna dam är som prinsessan på ärten.

   

Husse och matte har köpt ny rymligare bil. Dom åker med AC:n på LOW för att det inte ska bli för varmt för deras prinsessa. Om dom försöker skruva upp AC:n någon grad så sätter sig Ida direkt upp och flåsar tills dom skruvar ner den till LOW igen, då lägger hon sig ner. Så det gäller att husse och matte klär på sig inför bilfärden...

   

 

Hejdå! Och tack för trevligt besök idag! Och inte minst tack för grattis-bubblet! Alltid lika härligt att se hur bra "mina valpar" har fått det! Fast det är nästan så att jag tycker att Ida har det FÖR bra! Kram på er!//Emelie   

Av Emelie - 10 maj 2010 22:58

Så har första veckan förlupit. Allt är bra. Lite småpruttiga är dom fortfarande i magen, men det har inte blivit värre. Antingen beror det på att Tyra ligger hos dom i princip hela tiden så att dom har så mycket tillgång till mat så att magarna får lite för mycket av det goda. Eller så kan det vara mask som spökar??? I vilket fall så mår valparna och Tyra bra och valparna ökar i vikt som dom ska.


Therése hjälpte mig vid fotograferingen idag. Fina Rossinas G-kull 1 vecka gamla:

  

  

  

  

  

  

Valp 4, tik vilar på Tyras tass 1 vecka gammal.

  

Här vilar samma tik på Tyras tass bara 1 dygn gammal.

 

Valp 3 och 4, tikar.

  

Störste valpen, valp 5, hane, tar igen sig efter ännu ett skrovmål på mamma Tyra. 

   


I natt fick Henrik ont i örat. Idag värkte det hål på trumhinnan. Vi fick åka en sväng till sjukhuset nu på kvällen och han fick penicillin. Det kom så plötsligt. Han hade blivit frisk från förkylning i förra veckan och då hade han inte ens varit speciellt sjuk. Stackarn. Han har varit så duktig mammas stora kille. 


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 9 maj 2010 10:23

Jag har ju tjatat om hur skönt det är att Tyra är bra i magen och det är hon fortfarande. Bara därför så började valparna prutta och bajsa löst igår. Tyckte att det luktade väldigt mycket BAJS igår eftermiddag. Och så hörde jag att det pruttade och en av valparna bajsade löst frampå kvällen och i morse pruttade det lite här och där. Lakanet dom ligger på blir fort bajsfläckigt och jag får byta det lite oftare. Det har väl inte gått nån förbi att jag är den där oroliga hönsmatten.


Jag känner mig lite lugnare nu. Valparna har hela tiden betett sig helt normalt, dom äter och sover och bajsar som sagt och kissar och piper. Dom är pigga och ökar i vikt.


Det kan vara en reaktion på mjölken, dom äter ju mer och mer nu. Jag är faktiskt även lite lurig på mask. Jag har visserligen maskat av Tyra inför valpningen men det är ingen fara att maska av Tyra igen, så jag gör det nu.


Jag pratade med jourhavande veterinär i morse. Så länge valparna äter och verkar må bra så är det givetvis ingen fara och hon underströk att jag fick ringa igen om jag blev orolig. Hon fattade nog vilken typ av matte jag är.


Störste valpen igår 5 dygn gammal. Valp 5, hane.

  

Två tikar. Valp 4 ligger på mage och valp 2 ligger på rygg.


Nu hoppas jag att pruttandet slutar i lådan...


Allt gott!//Emelie  

 


  


Av Emelie - 8 maj 2010 10:55

Tiden går alltid i rasande fart när man har valpar. Jag har knappt fattat att dom är födda och så är dom redan 5 dygn gamla! Alla mår fortfarande bra. Tyra mår också bra. Äter mer och mer och är fortfarande bra i magen. Ibland blir tikarna dåliga i magen så här i början och det är väl ingen större fara med det, men skönt att slippa.


Valparna växer fort, vissa i kullen har redan nästan fördubblat sin födslovikt.


Jag tittade på lite vikter från tidigare kullar. Kunde notera att Tyra med kullsyskon (E-kullen) var lite större än denna kull överlag 5 dygn gamla. Ändå får jag för mig att flera av dessa kommer att bli grövre i stomme och huvud. Men det är inget som säger att den störste nu blir den störste och grövste som vuxen, det noterade jag också när jag tittade på valpvikter från tidigare kullar.


Störst och minst bredvid varann. Valp 5, hane är störst och valp 1, hane är minst.

  

  


Det är inte alls säkert att den störste blir störst och den minste minst i slutändan.


Huvudsaken att alla mår bra och beter sig som en 5 dygn gammal valp ska bete sig.

  

Valp 2, tik (tror jag, valp 6, hane har nästan identisk teckning)

  


Tyra får syn på Doris som smög upp för trappen för att titta på vad som låter från övervåningen. Men Doris kände sin gräns och höll sig på behörigt avstånd, så Tyra behövde inte säga åt Doris.

  


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards