Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 23 juni 2010

Av Emelie - 23 juni 2010 10:44

Nu är det inte långt kvar till besiktning och vaccinering på måndag. Och sen flyttar de små inom tre dagar...utom Dina förstås. Jag är TRÖTT.


Det har blivit en liten (o)vana med denna kull. Kullen vaknar nån gång mellan 2 och 4 på natten, de senaste nätterna kring kl. 2. Jag går ner och släpper ut valparna i hundgården. Även Tyra vill ut och dia sina små då vilket jag tillåtit. Jag torkar kiss och plockar upp eventuella bajskorvar i valprummet. De senaste nätterna har jag inte haft tidningar där eftersom att valparna ätit tidningspapper. När Tyra diat sina valpar så vill hon ut och skita. Rossina sket oxå på nätterna när hon hade valpar.


Jag kan tänka mig att denna ovana inte blir så poppis när valparna flyttat hemifrån... Men det bästa är att försöka att INTE ge dom något att äta då, annars blir ni aldrig av med denna ovana. När Dina är kvar här själv så får alla mina flickor ligga ihop och då lär väl hon snutta och skita som hon vill på natten och jag kommer att SOVA.


Valparna vill utöka sina vyer nu. Jag har därför öppnat upp till hela vår inhägnade slänt, har haft stängt för att ha lite bättre koll...vill inte ha några fler paddincidenter...


Innan jag öppnade kompostgallret som jag haft som avgränsning, så kröp lilla 3:an Milla ut på ett ställe för att sen krypa tillbaka när hon var färdig med vad hon nu hade att styra med därute för sig själv. De andra valparna kom inte ut genom hålet som hon kröp igenom, så de var frustrerade bakom gallret.


Det är trots allt väldigt lagom att låta valparna flytta vid 8 veckor. Dom behöver enskild stimulans som jag inte kan ge sex stycken. Men lilla Dina som verkar vara en riktig etterbigga ska jag väl försöka ta itu med.


Kan säga att alla tre tikarna är det full fart i. Det är egentligen lille 1:an hane som sticker ut med att vara lugnare och framförallt mjukare i sitt sätt än de andra, men social är han. Alla är lika sociala och kommer fram när vi har besök. Eftersom att 1:an även är extremt liten så ska jag erkänna att en liten oro finns för att nåt inte är helt som det ska med honom. Men han äter och beter sig normalt i övrigt. Veterinären får titta extra på honom på måndag. Och ni kära bloggläsare får gärna sända en ljus tanke till lille Zico att det bara är jag som är överdrivet nojjig.


I min första kull var det 1 av 13 som utmärkte sig med att vara extremt mycket lugnare än de andra 12. När de andra hysteriskt ville ut eller upp så kunde han ligga rullad runt toalettstolen och sova. Jag bad veterinären titta extra på honom vid besiktningen men det var inget fel på honom. Han fortsatte att vara en lugn trevlig berner, fri på lederna, tills han dog 8½ år gammal av cancer.


Så jag hoppas att min oro ännu en gång är obefogad.


Inga nya bilder idag, men desto fler i förra inlägget om ni inte sett dom.


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards