Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Parasiter?

Av Emelie - 21 september 2010 12:49

Väntar fortfarande på svar. Lämnade in ett bajsprov hos veterinären från Dina igår. Det skickades upp till SVA för analys. Jag misstänker nämligen starkt att Dina fått i sig en envis parasit. Mönstret liknar inte en "vanlig dålig valpmage" för mig. Hon fick bakslag på magen efter träffen trots att allt gjordes för att undvika gräsätande. Sen dess har inget hjälpt. Hon är fortfarande pigg och glad. Sover lugnt på nätterna....mellan bajsningarna. Mönstret den senaste veckan har varit ok bajs på morgonen, inget bajs på ca 12 timmar, ok bajs på kvällen och sen kör det igång under natten med lösa pruttbajsningar för att börja om med samma mönster nästa dag!!!??? Suck. Via det eminenta mediet facebook har jag kommit i kontakt med lite andra bernerägare som har erfarenhet av en viss parasit Giardia som ofta kommer i samband med hakmask. Har även googlat och läst en del om hakmask och Giardia.


Detta är en envis, smittsam och svårattbliavmed-parasit, den är inte livsfarlig men otrevlig. Nu vet jag inte om det är detta Dina fått i sig, men symtombilden stämmer med dom som råkat ut för denna parasit. Väntar som sagt på svar från veterinären...prov skickades till SVA igår. Min misstanke är även att Dina smittats efter att kullen levererats. Ingen annan i kullen har magproblem och det hade inte Dina heller innan det började för ca en månad sen. Men när jag får svar och vad svaret då är så vidtas givetvis av veterinären rekommenderade åtgärder.


Jag avmaskade Dina, Doris och Tyra homeopatiskt och då kom det nämligen ut små korta smala vita maskar som jag misstänker är hakmask.


Jag vill även förtydliga detta med att jag använder homeopatmedel. Det är viktigt att ALLTID ta kontakt med veterinär när man misstänker att hunden är sjuk. Detta är vad seriösa homeopater alltid rekommenderar. Ibland kan homeopatiska medel stärka upp en annan veterinärmedicinsk behandling eller som i Doris fall där ingen behandling finns, så har homeopatmedel varit ett stärkande inslag för hennes hälsa.


Homeopatmedel är energier förpackade i sockerpiller så det är svårt att tro att det har någon som helst verkan. Men säkert är att det inte har någon biverkan. Det är dock viktigt att man medicinerar homeopatmedel i samråd med en seriös homeopat.


Men är er hund sjuk kontakta alltid veterinären! Så gör jag och kommer alltid att göra så.


Väntar på svar....//Emelie

 
 
Ingen bild

Eurynome

22 september 2010 08:14

Hur kan man veta att det inte har några bieffekter? Om man inte kan mäta energierna eller bevisa effekterna så kan man väl inte säga säkert att det inte blir några bieffekter heller?

Emelie

22 september 2010 10:23

Intressant fråga. Energier lagras inte i kroppen som kemiska substanser gör. Man pratar om "förstförsämring" när det gäller alternativ medicin. Energierna verkar genom att stimulera kroppen att läka/rensa ut själv. Så ibland kan det bli en försämring med tex smärta inom ett par dygn men den ska gå över på några dygn annars är det något annat som orsakar det onda. Energierna drar liksom fram det onda för att kroppen sen ska göra sig av med det. Just pga detta så råder jag att man medicinerar homeopatiskt i samråd med en erfaren seriös homeopat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards